onsdag 6. februar 2013

Sprø, ovnsstekte poteter!


Det blir mer mat her ja! I disse sommermånedene (i den grad man kan kalle 10 grader og regn for sommer) så er det ikke til å stikke under en stol at grillen står høyt i hev hos de fleste. Og når sola faktisk beærer oss med sitt nærvær så er det bare å hive på seg shortsen og fyre opp grillen. Ja, sommerdagene kan faktisk telles på antall grillmåltider i år! Inklusive dagens måltid, som ble inntatt i stekende sol ute i hagen, herlig :) 

Men, det som var mest nammis med dette måltidet var mine ovnsbakte, sprøe pommes frites. Mang en gang har jeg prøvd å lage gode pommes frites fra scratch (eller ikke så mange, jeg ga opp etter flere mislykkede forsøk og x antall poteter som endte sine dager i søpla), og alltid blitt skuffet. Men ikke i dag! Jeg fant oppskriften på en amerikansk blogg, og jeg husker ikke hva den heter, men om jeg finner den igjen skal jeg linke til den. 

Anyway- for gode, sprø ovnsbakte chips trenger du:

Poteter (jeg brukte 6 normalstore til fire personer)
Olivenolje
Salt
Krydderblanding etter ønske
Ovnen settes på 200 grader.
Potetene kan skrelles om det ønskes, men jeg synes det er knallgodt med skallet på. Skjær de i strimler, litt under en cm tykke. 

Ha potetstrimlene oppi en gryte og ha i nok vann til at det dekker potetene. Kok opp med salt og la koke i ca 4-5 min til de er _nesten_ gjennomkokt. Det skal være en liten hard kjerne i midten.
Hell av vannet og fyll gryta med kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Når potetene har kjølnet litt has de over på tørkepapir, og tørkes litt ved å klappe tørkepapir på begge sider.

Ha olivenolje i en bolle (ikke så mye, et par spiseskjeer burde holde), og tilsett krydder etter ønske. Jeg brukte salt og nykvernet pepper. Ha potetene oppi bollen og vend rundt med en sleiv eller lignende (forsiktig, så de ikke går i stykker!) så alt blir dekket av oljen. 

Ha bakepapir på en plate og spray med formfett, evt pensle litt olje på papiret. Hell deretter potetene over på brettet og spre de utover så de ligger enkeltvis. Sett i ovnen og stek i 15 min. Ta de ut og snu de, sett så inn i ovnen igjen. Stek videre i ca 10 min, og sett så på grillen. Her kommer magien. Grillen gjør overflaten sprø, mens kokingen har gjort de møre inni. Oppskriften sa at grillen skulle stå på i fem minutter, men jeg hadde den på i nærmere 15. Det blir litt smak og behag. Jeg liker skikkelig crunch i chipsen ;) Tipset er å ta ut en og smake underveis, så finner du fort ut om de er ferdige! 

Anbefaler virkelig denne oppskriften til alle pommes frites-elskere! Det kommer aldri til å bli det samme med friterte poteter igjen. Nå går jeg kun for ovnsstekte! 

 
Nam nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar