lørdag 16. februar 2013

Svenskt, mjukt tunnbröd


Tynnbrød har alltid vært en favoritt hos mannen i huset, og hver gang vi er i Sverige så er det to ting som alltid skal i handlekurven: Tunnbröd og messmör. Ettersom vi er i Sverige kun et par ganger i året, så fant jeg ut at jeg ville overraske han med hjemmelaget tynnbrød, og med hjelp fra Erna, min elskede kokebok, skal vi få det til! 
Forfatteren av denne oppskriften er ingen annen en Ingrid Espelid Hovig, vår bergenske nasjonalskatt, som ga oss uttrykket "no har me juksa litt", og tv-kokkenes mor :) Jeg har endret litt på ingrediensene for å passe til min egen bakeskuff.

Hornsalt (eller hjortetakksalt) er en essensiell ingrediens når man baker ting som lefser, flatbrød, eller tynnbrød, fordi det hjelper til med å gi en sprøhet i det du baker, samtidig som det fungerer litt som et hevemiddel.
Det går raskt og greit å bake tynnbrød, og i likhet med lomper kan de stekes enten på takke, i stekeovn eller i stekepanne. Ettersom dette er en av mannens favoritter vil jeg ikke eksperimentere noe med oppskriften i dag, og lager den klassiske versjonen. 

Til 12-15 tynnbrød trenger du: 
50 g smeltet smør
5 dl melk
12 g gjær (ca 1/4 pakke)
1/2 ts salt
3 ss sukker
1 god ss honning
1/2 ts hornsalt
1,5 dl sammalt fin rug
2 dl byggmel
ca 7 dl hvetemel

Smør og melk varmes til 37 grader. Rør ut gjæren i melkeblandingen. 
Bland det tørre (unntatt hvetemelet) og ha det i det våte. Rør det raskt inn, før du har i en del av hvetemelet. Ikke bruk alt hvetemelet med en gang, spe på litt etter litt til du får ønsket konsistens på deigen. Kan hende du må bruke litt ekstra for å få deigen fast nok. Dekk den til og la den heve i ca 30 min. 


Klar til forming

Etter den har hevet deler du deigen opp i emner, 12-15 stykker, avhengig av hvor store du vil ha de. Husk mel på bakebordet og trill emnene til runde boller, som du så kjevler ut til de er snaue 1/2 cm tykke. De vil ese opp og bli tykkere under steking. Mine var vel nærmere 2-3 mm. Her kan du godt bruke rutekjevle om du har, hvis ikke går det også veldig greit uten.


Rutekjevle er ikke et must, men det er litt stas ;)

Nå kan du velge om de skal stekes i ovn eller panne. I ovn stekes de ca 3 min på hver side på 175 grader. I stekepanne på middels varme i et par minutter på hver side, før de legges på rist og dekkes med et kjøkkenhåndkle. Vær obs på at hvis de steker for lenge får de store bobler som ikke blir så pene når de avkjøles. Snu de heller litt for tidlig enn litt for sent, de skal ikke være mer enn flekkvis lett lysebrune, og du merker fort at de har fått en tynn skorpe på stekesiden.


På tide å ta ut av panna!

La de avkjøles under håndkleet for å holde de myke, og oppbevar så i en frysepose eller tett boks. Men de smaker absolutt best ferske, og kan med fordel fryses hvis ikke alt spises på en gang ;) Frys i porsjonspakninger og tin i ovn, micro eller stekepanne for å få den lune ferske bakstefølelsen til frokost eller lunsj :)


Min manns favoritt er tynnbrød med messmör (eller prim), og det skal han bli overrasket med til lunsj i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar