lørdag 16. februar 2013

Spicy kremet suppe med kylling og peanøtter


I mine glade studentdager i Budapest var det flere ting som festet seg til hukommelsen. At ost på ungarsk uttales "shait", noe som skapte mange situasjoner med intern humor blant nordmennene. At Ungarn sannsynligvis var et av de landene man levde best som student, fordi alt var så billig. Og Café Vian. Min absolutte yndlingsplass i hele Budapest, og hvor jeg var så ofte at jeg nesten følte meg som en del av inventaret etterhvert. 

Vel, på Café Vian har de en suppe som er helt fantastisk. Det er en kremet, ganske sterk suppe, med peanøtter og stekte kyllingbiter i, servert med lyst brød. Åh, det er himmel på jord! Mang en gang har jeg drømt om denne suppen etter at jeg flyttet tilbake til Norge, og aldri funnet en oppskrift på noe lignende. Før nå. Tilfeldigvis på en amerikansk matside hvor folk kunne sende inn sine egne oppskrifter fant jeg "spicy chicken peanut soup". Så i dag har jeg laget nettopp dette til middag. LItt endret, og med noen av mine egne mål og ingredienser, men mmmmmmm, det var som å hoppe 8 år tilbake i tid, og noen hundre mil sørøst for hjemme, til en fortauscafé i sentrale Budapest. Hopp på og bli med! 

For å lage denne kulinariske opplevelsen trenger du: 
1 dl smør (ja, 1 dl!)
1/2 stor løk, finhakket
2 fedd hvitløk
1 selleristang, hakket i små biter
1 ss mel
2 dl grovt peanøttsmør
5 dl buljong (kjøtt eller kylling)
2 kyllingfileter, lettstekt i små terninger
1 ss chiliolje eller tabascosaus
3 ss soyasaus
5 dl fløte
salt etter smak

Løk og selleri blankes i smøret, hvitløken presses over og røres inn.

Når det er mykt tar du gryta av platen og har i melet. Rør det inn før du har i peanøttsmøret og rører til det har smeltet inn i alt.

Sett så gryta tilbake på platen og  spe i to-tre omganger med buljongen. Jeg begynte å spe i stekepanna og helte så alt oppi den siste biten med buljong i gryta. Kok opp og la det småkoke i et par minutter før du har i kyllingbitene, soyasausen og chilien eller tabascosausen. Ta det med ro, det blir ingen ildkule! Du kan godt begynne med noen dråper bare, og så smake til etterhvert når alle ingrediensene er tilsatt. La dette putre i ca 10 minutter på svak varme før du skrur ned varmen og har i fløten. Nå skal suppa ikke koke mer, så pass på varmen på plata. Smak til med salt og chiliolje/tabasco. 


Jeg bruker en råsterk chiliolje jeg fant på en asiatisk butikk i Trondheim. En gang glemte jeg meg og slikket i meg en dråpe jeg hadde fått på fingeren, og hoi. La oss bare si - det skjer ikke igjen! Så jeg er ganske så forsiktig når jeg bruker denne i matlaging.


Hot!

Likevel, her brukte jeg faktisk en del, for det virker som om fløten og peanøttsmøret tar bort mye av stinget i det sterke, og det går greit å leke seg med sterke krydder. 

Når du er fornøyd med smaken og sterkheten på suppa serveres den til sultne gjester. Dette er en mektig suppe, som metter godt. Og noen mager slankesuppe er det såvisst ikke. Det er det som gjør den så ekstra god! Masse smak og masse fylde. Passer utmerket med det lette, milde kyllingkjøttet til. Mmmmm :) Server med lyst brød til som kan dyppes i denne kremete dekadensen. Perfekt for en ruskete høstkveld!


Smakene som gjemmer seg i dette anonyme utseendet kan røske sokkene av en :)


En litt mindre spicy versjon falt i god smak hos junior

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar