lørdag 16. februar 2013

Pasta med hjemmelaget tomatsaus


Høres ikke så spennende ut, kanskje? Men det kan gjøres veldig smakfullt og godt! Her gjelder det samme prinsippet som ellers: Har du gode råvarer så kan det nesten ikke bli feil! 

Vi har hatt vår fulle hyre med å tømme fjøs i dag. En brutal morgen som startet klokka 04:00 og har gått mer eller mindre i ett siden. Så i dag bestemte jeg at det skulle bli enkel middag. Og enkel middag hos oss, det er noe alle liker, nemlig pasta. Vanligvis har jeg laget pasta med tomatsaus laget fra tomater på boks, men etter min oppdagelse av boksematens skjulte hemmeligheter så har det blitt en brå slutt på det. Så i dag er sausen basert på vanlige tomater, kun skåldet og skjært i biter. Og det ble faktisk veldig bra, på tross av at det ikke lignet noe på de klassiske tomatsausene man finner i butikken.

En god tomatsaus har tre viktige ingredienser, unntatt tomatene selvsagt. Løk, hvitløk og urter. Her ligger smaken og bare venter på å få eksplodere i sausen! Det kan selvsagt tilsettes alt mulig annet godt, men i alle fall i mitt hus er disse tre ingrediensene essensielle som en basis. 




God start :)

Til resten av sausen rotet jeg i mitt akk så overfylte kjøleskap og fant stangselleri, sellerirot, litt soltørket tomat og fetaost, og på kjøkkenbenken hadde jeg en flaske olivenolje. Da følte jeg at jeg hadde det jeg trengte. Nemlig:

1 pakke karbonadedeig (kan fint erstattes med kylling eller svin, evt sløyfes for en vegetarisk variant)
6 små tomater av typen delicata, eller fire store
1/2 løk
3 hvitløksfedd
en god neve krydderurter (jeg brukte basilikum, oregano og timian)
en bit sellerirot (kan gjerne kokes på forhånd for å få den myk, men det er en smakssak. Jeg gjorde ikke det)
1 stilk stangselleri
en dæsj olivenolje
1 pakke fetaost i olje (feta snack-størrelse)
litt soltørket tomat

Begynn med å skålde tomatene. Skjær et kryssformet snitt på toppen av tomatene. Ha de i en kasserolle med kokende vann og la de ligge i ca et minutt før du tar de ut med en skje. Skyll raskt under kaldt vann for å kjøle de ned litt, og skrell de så. Vannet kan du bruke til å koke pasta i.


Skåldede tomater. Yummy goodness uten skall :)

Så kan du brune karbonadedeigen. Du kan godt steke løken sammen med kjøttet for å få blanket det litt, eller steke det i en panne for seg og tilsette etterpå. Skjær tomatene i biter (pass på, de væsker veldig) og ha oppi når kjøttet er ferdig stekt. Få med så mye som mulig av tomatsaften. La det småputre mens du presser hvitløksfeddene oppi og hakker opp litt sellerirot og stangselleri i små biter. Dette kan også rives på rivjern! Når alt er blandet har du i en dæsj olivenolje og soltørkede tomater. Hakk urtene og ha oppi, og til slutt has fetaosten i. Urtene og fetaosten er greit å ha i kun en liten stund før servering, ettersom noen av urtene (spesielt basilikum) har flyktige oljer som blir fort ødelagt ved langvarig varmebehandling, og fetaosten går rett og slett i oppløsning hvis den røres mye rundt i varm gryte. 
Hell vannet av pastaen når den er ferdig og rør inn en dæsj med olje og litt flaksalt, evt en klatt med smør om du foretrekker det. Så er det bare å servere! Rene, friske smaker som gjør seg veldig godt sammen. En god og lettvint familiemiddag :)


Nam nam. Sunt, også så godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar