onsdag 20. februar 2013

Makin' jam!


Da junior og jeg satt ved frokostbordet i dag tidlig fikk jeg plutselig overraskende besøk i form av svigerfar og en kasse med plommer. Det var en meget hyggelig overraskelse, og jeg tenkte straks: SYLTETØY! Noe som i og for seg er det eneste fornuftige når man får litt over 3 kg plommer uventet i fanget. Eller på frokostbordet. Så etter at junior var godt levert i barnehagen ble det en rask googling på hvordan i alle dager man lager kokesyltetøy, for det har jeg aldri gjort før. Derfor valgte jeg også å spare 1 kg, enten som en reserve i tilfelle jeg tullet til første runde, eller som en bolle med frisk snacks hvis syltetøyet viste seg å bli bra.


Yum :) Soon you'll be jammin' with me!

Vel, nå som jeg vet kan jeg si: det er fryktelig enkelt. Det som er mest mas er faktisk å sterilisere glassene, og ikke minst å klare og fylle de uten å søle. Den siste der måtte jeg bare se pent bort ifra, og heller tørke opp sølet med en fuktig klut, for det var klin umulig å ikke få noe på kanten. Men det er kun en liten (om enn viktig) detalj i hele syltetøyprosessen. La oss starte fra begynnelsen: 

Til det klassiske plommesyltetøyet trengs plommer og sukker. Ca halvparten mengden sukker som plommer, avhengig av modningsgrad på plommene og hvor søtt du liker syltetøyet. Men de som kjenner meg vet at jeg mye heller vil utforske naturlige søtninger i syltetøyet fremfor å pøse på med sukker. Så jeg har smakt meg fram til en søtningsgrad som jeg trives med og brukt kun 2 dl sukker på 2 kg plommer. I tillegg har jeg hatt i vanilje, fordi jeg synes det gjør seg godt :) 

Først glassene. Finn fram glass du vil bruke - sjekk at de er hele - og vask de godt i varmt vann. Sett de så på en stekeplate, åpne og med lokkene ved siden av. Sett brettet i stekeovnen og sett den på 100 grader. La glassene stå på 100 grader i ca 10 minutter, så er de sterile. Husk bare å la glassene varme seg opp sammen med ovnen, så risikerer du ikke at de sprekker. Glassene kan bare stå i ovnen på 100 grader til de er klare til bruk, ettersom syltetøyet også har bortimot samme temperatur når det skal oppi. 

Da er glassene unnagjort, og du kan begynne på syltetøyet.
Jeg brukte:
2 kg plommer
2 dl sukrin
2 dl pamlesukker
1/2 dl bjørkesøt
2 dl sukker
1 ss stevia
2 ss vaniljeessens
2 ss fiberhusk

Plommene skylles og kuttes i biter. Husk å fjerne steinen.


Klart til koking :)

Ha plommebitene oppi en stor kjele og la det koke opp. Når det bobler has søtningen og vaniljen i, og røres inn. La det så koke sammen i 10-15 min til det får en mer grøtaktig konsistens og plommebitene er gjennomkokt. Rør så inn fiberhusken. Begynn gjerne med 1 ss og se hvordan konsistensen blir. Det tykner etterhvert som det får stå og godgjøre seg, så det kan hende du ikke vil bruke så mye som 2 ss. Mitt ble ganske tykt, men det er sånn jeg liker det, så jeg ble fornøyd :)

Når det er ferdig kokt finner du fram en øse (gjerne en smal en om du har. Jeg hadde bare en diger suppeøse og det var ikke ideelt), og heller syltetøyet på glassene. Gjør ferdig ett glass om gangen; ha på syltetøy så langt opp mot kanten som du kommer, tørk av glasskanten og sett lokket på. Bruker du norgesglass så sett gummistrikken på lokket og legg det oppå. Skru på metallringen og sett til avkjøling. Nå blir det så godt som hermetisert og får lang holdbarhetstid, særlig hvis du setter glassene mørkt og kaldt. Meeen, jeg ser ikke for meg at de står så lenge at de rekker å bli dårlige, for jammen ble det godt!


Ferdig!

Det ble litt til overs som skal testes ut på resten av familien ;)



På ristet bagel med litt godt smør under ble det en himmelsk lunsj. Hjemmelaget overflod, mmmmmm :) 



Til konklusjon: syltetøy blir det helt sikkert mer av her på bloggen etterhvert, for dette var både enkelt og moro :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar