onsdag 6. februar 2013

Lavkarbo knekkebrød


Jeg har funnet en kjempefin oppskrift på knekkebrød - lavkarbo selvsagt - på det fantastiske forumet til lavkarbo.no. Med noen små endringer i oppskriften passer den perfekt for meg! Tredje batch gikk i ovnen forleden, og resultatet ble som følger:

Knekkebrød:
ca 2,5 dl solsikkekjerner
1dl linfrø
1dl sesamfrø
ca 2 dl kruskakli
2 ss fiberhusk
2 toppede sleiver kokosmel (blir vel ca 4 ss)
1 ts salt
ca 5 dl vann
krydder etter smak - jeg er veldig glad i litt hvitløk og chilipulver, eller basilikum og timian.

For de som ikke spiser lavkarbo kan kokosmelet sikkert byttes ut med speltmel eller lignende. Fiberhusk brukes for å få fasthet i deigen (tykner røra og suger opp vannet) og fås kjøpt på helsekost eller større matbutikker. Kokosmel fås kjøpt på helsekost eller på nett. Ellers finnes det sikkert andre knallgode kombinasjoner av frø og nøtter som kan brukes i knekkebrødene. Forslag tas gjerne imot! :)

Rør sammen tørt og ha i vann - rør til det blir en fin smørje. La den gjerne stå litt så fiberhusken får virke og røra tykner til en litt tørr masse.


 Dekk to stekeplater med bakepapir og trykk røra utover med en slikkepott - dette kan være en tålmodighetsprøve og er det vanskeligste med bakingen (synes jeg). Når du er fornøyd med tykkelsen på knekkebrødene (de hever ikke) skjæres de i passende ruter med pizzahjul. Jeg får mellom 12 og 16 skiver per brett avhengig av tykkelsen.


Begge platene skal stekes samtidig på ca 180 grader i 1 time og 15 min - cirka! Her er alle ovner høyst individuelle, og det gjelder å finne din ideelle steketid :)
Underveis i stekinga bør brettene bytte plass to ganger for å få jevnest resultat. Snu de da også rundt, så yttersiden kommer inn. Mot slutten av steketiden tar jeg de ut, snur knekkebrødene oppned og drar av bakepapiret. Den siste steketiden får de stå sånn, så de blir sprøest mulig (jeg ELSKER sprøtt knekkebrød).
Når steketiden er over setter jeg meg foran ovnen og "testknekker" litt på alle skivene, for å se om de er sprø nok. De som ikke passerer testen får stå litt til og godgjøre seg på litt lavere temp. Det går fort fra gylne knekkebrød til svidde - så pass på ;) 


Kan spises med alt av pålegg på, eller uten. Mmmmmmm.... Enjoy! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar