torsdag 7. februar 2013

Rice Krispies treats


Jeg er ikke så veldig fan av innmari usunne oppskrifter. Men det finnes unntak, og dette er et av de. Rice Krispies treats. Det finnes vel knapt noe mer erkeamerikansk enn dette. Usunt som fy, men omtrent like godt... Dessverre ;) Etter diverse USA-turer har mannen i huset lagt sin elsk på denne snacken, og innimellom når jeg føler for å skjemme han litt bort så lager jeg en porsjon. Sånn som på fredag, da han var sjuk. Ett stykk mann som halvlå på sofaen i joggis og så pjusk ut med feber og sår hals. Da tenkte jeg at det kunne være godt med noe søtt, og ikke så rent lite usunt. Det er gjerne det når man er sjuk :) Og siden dette er så enkelt og raskt å lage så gikk det fint, selv om jeg var midt i kakebaking. 

Det vanskeligste å få tak i til denne oppskriften er Rice Krispies. Jeg kjøper det på Meny, men jeg tror Ultra også fører det. Jeg kjøper gjerne en tre-fire bokser i slengen når jeg først finner det, og setter i matkjelleren (en av fordelene med å bo på gård er at vi har matkjeller!). De holder seg jo bortimot uendelig ;) 


Sunnhet på boks.... not  ;)

I alle fall, for å lage denne oppskriften trenger du: 

1 pose marshmallows (200 gram)
3 ss smør
6 kopper Rice Krispies (hhv amerikansk cup som rundt omregnet blir litt over 14 dl)

Finn fram en langpanne eller lignende og smør med litt olje eller formfett.
Ha marshmallows og smør i en gryte med teflonbelegg (det er veldig viktig med belegget ettersom dette er noe forferdelig kliss). La det smelte mens du rører med en sleiv eller lignende. Mens det smelter måler du også opp Rice Krispies og heller i en stor bolle. Når alt er smeltet begynner klisset. Hell den smeltete marshmallowsblandingen oppi bollen og rør godt inn så alt blir blandet. Pass på så du ikke får noe på klærne, for det er superseigt. 

Når alt er godt blandet finner du fram en slikkepott og smører den med litt olje. Skrap så alt ut av bollen og over i langpannen. Trykk det ned i formen med slikkepotten og klem ut en jevn flate. Sett så på benken og la det stivne en liten stund. Vipp hele formen over på et bakepapir og skjær opp i passende stykker. 



Oppbevar i en tett boks. 

Dette er holdbart i ubestemt tid ettersom det er minimalt med ferskvarer. Oppbevar i en tett boks, eller putt porsjonsvis i fryseren. Serveres til sukkerhungrige små og store. Vær forberedt på sukkerkick!


Søtsaker med stor S!

I dette kan du blande alt fra nonstop til rosiner, nøtter, ja nesten hva som helst. Det smaker i bunn og grunn bare søtt, så for litt mer variasjon og spenning kan det fint tilsettes noe mer. Eller f.eks dekkes med smeltet sjokolade. 

Og til kakeentusiaster: Rice Krispies treats er kjempefint å forme til nesten hva som helst, kan dekkes med marsipan og sukkerpasta og brukes til kakepynt og spiselige figurer :) 

Oppvasktips: Sett gryter og boller i varmt såpevann. Jo varmere jo bedre. Sukkeret og fettet smelter, og så er det bare å helle alt ut, og du slipper kliss på oppvaskkosten :) 

1 kommentar:

  1. Tusen takk for oppskriften, er akkurat denne jeg trenger til en kake jeg skal lage, og som har deler som ikke kan lages av kake. :)

    SvarSlett