torsdag 7. februar 2013

Fylte pannekaker


Dette er grove pannekaker, laget med sammalt mel og havregryn. Ikke et fnugg av søtt, og ypperlig til salt mat. Jeg ble inspirert til å lage "salte pannekaker", som jeg fikk høre det het, da jeg var i Frankrike og fikk servert nettopp det på en liten, lokal restaurant sammen med et glass Kir Royal, som umiddelbart fikk status som favorittdrink. Men det er en annen historie. Inntil da hadde jeg bare spist den tradisjonelle pannekaken med sukker og blåbærsyltetøy, og følte egentlig at det ikke var helt min greie. Men da, i den lille byen Saint Michel (tilgi evt skrivefeil her!), fikk jeg en åpenbaring innen pannekakeverdenen i form av en salt crêpe med ost og skinke. Som en liten, myk og brettet pizza som smeltet på tungen. Og den har jeg aldri klart å glemme. Så da jeg fant denne oppskriften på grove pannekaker visste jeg at her var muligheten til å prøve meg på dette selv :)

Røra kan lønne seg å lage en stund i forveien, da den skal stå og svelle i minst 30-60 min. Men, den holder seg godt i kjøleskap i et par dager, så den kan også fint lages kvelden i forveien. Noen av mine ble fylt med ost, stekt sjampinjong og baconterninger. Til resten satte jeg fram tilbehøret sammen med blåbærsyltetøy og sukker, så alle kunne komponere sine egne pannekaker etter ønske. Smakspanelet besto av mannen, junior og svigers som var på besøk. En enkel rett som falt i smak hos liten og stor :) 

Dette blir en ganske stor porsjon. Vi var fire voksne og ett barn som spiste, likevel ble det to til overs. Og siden de er såpass grove er de veldig mektige (her hjelper det selvsagt ikke på mektigheten at de er fylt), jeg klarte ikke å spise mer enn én. Så ja, det er økonomisk også, for de som lever på budsjett. Hurra! :)

Du trenger: 
4 egg
2,5 dl fin sammalt hvete
1 dl havregryn
1 liter melk (jeg hadde bare 8 dl! Men holdt tilbake bitelitt på melet og det gikk bra likevel. Puh! :) )
3,5 dl hvetemel
1,5 ts salt
2 ss smeltet smør

Pisk eggene lett i en bolle, og tilsett sammalt hvete og havregryn.
Spe med halvparten av melken, og ha så i hvetemelet. Her lønner det seg veldig å bruke håndvisp, IKKE sleiv eller noe lignende. Da kan jeg love deg det blir klumper, om du ikke er en racer på pannekakerøre. Jeg ble så giret underveis her at jeg helt glemte å ta bilder, men det er ikke så lett å gjøre noe feil i denne oppskriften :)  Når røra er klumpfri kan resten av melet og melken vispes i, og til slutt salt og smør. 
Sett til svelling i kjøleskapet i 30-60 min. 

Når det begynner å nærme seg tiden for å steke pannekaker kan du finne fram det du evt vil ha til pannekakene. Jeg valgte sopp, bacon og ost. Begynte med å steke opp baconterninger, så soppbiter (for å få med den gode baconsmaken i soppen også, mmmm..)



Soppen venter utålmodig på tur. 

Skjær skiver eller riv osten. Sett dette til side i hver sin skål mens du steker pannekakene. 
Røra er faktisk veldig god å steke, pannekakene blir faste og fine, og perfekte å flippe. Ja, jeg hadde ingen stekespade som jeg klarte å lure under for å snu pannekaken uten at jeg krøllet den sammen, så etter et par mislykkede forsøk på å snu som normale folk prøvde jeg for første gang å flippe en pannekake i lufta. Og gjett hva! Det funket som en drøm :D Så fra nå av er stekespade så godt som unødvendig i min pannekakesteking. Alle pannekakene fikk seg en liten luftetur, og det endte bra hver eneste gang. Ikke lite stolt da, kjente jeg. 


Livets gang; fra røre til pannekake

Etter den lille rundturen i lufta var det tid for steking på andre siden, og da begynte jeg å dandere ost, bacon og sjampinjong på den ene halvdelen av pannekaken. Da jeg var ferdig med det flippet jeg ganske enkelt halvdelen uten fyll på over den andre (okay, her var det kjekt med stekespade) og lot det kose seg noen strakser i panna så osten fikk smelte skikkelig. Serverte den så rett på tallerkenen til en forventningsfull middagsgjest. For min mening om fylte pannekaker er: spises alltid mens varm! 

Og, siden vi hadde middagsgjester, har jeg selvsagt ikke noe bra bilde avslutningsvis av en fin dandert rett, men jeg klarte å knipse ett av en ferdig pannekake rett før servering. 


Legg til et mentalt bilde av litt salat med god dressing på og en dryss pinjekjerner på toppen,
så har du en god middag :)

Det ble meget godt. Ikke like tynne som crêpes, men absolutt godkjent som gode, trauste, norske pannekaker!
Skal også nevne til fans av "gammelmåten" med syltetøy og sukker at de absolutt duger til dette også! Mannen i huset er veldig glad i pannekaker med blåbær og klarte ved siden av en fylt pannekake å dytte i seg to stykker med blåbærsyltetøy. Lite ble sagt, annet enn et og annet "mmmm", med et påfølgende stønn på slutten: "Ååh herregud, nå er jeg mett!" Synes det var god nok anerkjennelse :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar