torsdag 7. februar 2013

Bagels


Jeg har fått en ny bakeperiode nå, og da går det knapt en eneste dag uten at jeg lager etellerannet. I dag var det opprinnelig brød som sto på programmet, men siden brødbaking er min store nemesis så utsetter jeg det i det aller lengste. Mine brød blir nemlig aldri bra! Det er nesten utrolig, for stort sett alt annet får jeg til å bake, men brød er bare å glemme. Sukk. Og jeg som så gjerne skulle ha bakt saftige, gode brød som jeg kan sende med junior på skolen når den tid kommer. Jaja, øvelse gjør mester, men jeg er så dårlig taper at når jeg ikke får det til så blir det bare teit alt sammen og jeg blir sint fordi jeg må kaste mat, og så gidder jeg ikke mer. Hehe. 

Så i dag blir det bagels! Det går av en eller annen grunn helt fint :) Det morsomme med bagels er at de skal kokes før de stekes. Det er sånn de får den litt seige, men saftige kvaliteten, og det er utrolig godt. 

Her er oppskriften, meget enkel: 
450 gram hvetemel (her pleier jeg å blande litt forskjellige meltyper, bare pass på at du har minst 50%  hvetemel så deigen får nok elastisitet)
1 pk gjær
2,5 dl lunkent vann
2 strøkne ts salt
2 ss flytende honning
1 ss nøytral olje
4 l vann
3 ss sirup (jeg bruker vanlig, lys sirup)


Seige saker, men det gir det lille ekstra!

Vann og sirup has i en stor kjele. Det kan lønne seg å bringe dette til kokepunktet mens deigen står til heving, så ikke det tar så lang tid å koke opp når du baker ut bagels.

Lunkent vann has i en bolle. Tilsett gjær og rør til det løser seg (jeg gjør dette med både tørr og fersk gjær, for jeg synes baksten hever bedre da). Ha i honning, olje og salt og rør litt rundt.
Tilsett melet i omganger og rør/elt mellom hver gang. Spar på litt til du ser konsistensen på deigen, det er ikke sikkert du trenger absolutt alt. Elt deigen til den blir fast og blank. Den skal være litt fastere enn en brøddeig og ikke seig, men elastisk.


Ferdig eltet og klar for heving.

Når deigen er ferdig eltet settes den til heving i ca 30 min-1 time til den har nådd omtrentlig dobbelt størrelse. 
Etter heving eltes den opp litt og deles opp i passende emner. Nå skal du forme bagels, og det er to måter å gjøre det på.
1: Rull en pølse som du så fester mot hverandre i endene så den fomer en ring. Her kan det lønne seg å lime med litt vann, så ikke "sømmen" går opp.
2: Trill en bolle og klem den litt flat. Stikk en tommelfinger gjennom midten av bollen og klem hele veien rundt mens du utvider midten av ringen. 
Jeg bruker metode 2 til mine bagels, rett og slett fordi jeg synes det er enklest. Men det er en smakssak. 




Trykk, press og klem :)

Når ringen er formet klemmer du hele veien rundt for å sørge for at tykkelsen er jevn over hele bagelen, og at hullet i midten er stort nok. Størrelsene er en personlig preferanse, men jeg pleier å lage ganske store bageler. Liker at det er noe å bite i når jeg først skal ha, og de er vel på størrelse med de man får kjøpt i butikken.
Bagelene legges på et stekebrett og settes til etterheving i ca 20 min. Mens de står til heving settes komfyren på så vannet får koke opp. Jeg pleier å a sirupen oppi når vannet er varmt, fordi den slipper skjeen lettere og det blir mindre kliss. Sirup kan være noe skikkelig seigt gris!

Og nå kommer det morsomme :) Bagelsene er ferdig etterhevet, og de løftes forsiktig av stekebrettet og over i det kokende vannet. Dette må gjøres raskt, for deigen strekkes og bagelen mister formen fort. Og pass på så det ikke spruter! To- tre stykker kan du legge oppi samtidig,  avhengig av størrelse på bagels og gryte. De skal ikke ligge tett i tett, men ha litt rom til å ekspandere. Og se oppi gryta nå: når det koker vil bagelsene svelle opp! De kan bli ganske så digre, og da ser du fort om hullet i midten er stort nok eller ei ;) La de koke ca 1,5 min og snu de så med to skjeer og la de koke like lenge på andre siden. Løft de ut ved hjelp av skjeene og legg tilbake på bakeplaten, før du har neste runde oppi. Det kan lønne seg å ha ganske kraftig varme på plata, ettersom vannet slutter å koke når du har kalde bagels oppi. Det bør koke opp så fort som mulig etter at de er lagt oppi, og fra det koker tar du tiden til de skal snus.



Koking av bagels. Se forskjellen på før og etter!

Når alle er ferdig kokte pensles de med lettpisket egg. Nå kan du strø på sesamfrø, havregryn, gresskarfrø eller hva du måtte ønske, før de settes i ovnen på 220 grader. Stek i 15 min, ta ut platen og snu de, og stek så videre i 10 min til, så de blir stekt jevnt hele veien rundt. 

Avkjøles til en lunk og nytes med kremost, salat, stekt bacon, tomat og salt og pepper. Eller noe annet godt. 

Mmmmmmmm :) 
 
Ser godt ut, ja?

Det er litt jobb å lage bagels. Eller, det er flere ledd og små ting som gjør at det kan virke som mer jobb. Men i prinsippet tar det ikke stor lenger tid enn det tar å lage annen gjærbakst. Og det er så fantasisk godt! Vet ikke hva det er som gjør det, men bagels blir jeg aldri lei, verken å lage eller spise. Det er rett og slett et nydelig stykke brød :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar