onsdag 20. februar 2013

Kyllingfilet fylt med snøfrisk og spinat, surret i spekeskinke


Oi, for en tittel. Kjenner jeg blir sulten bare av å lese den :) Men, inspirasjonen kommer susende i form av et nytt sosialt medium jeg har involvert meg i. Nemlig Pinterest! Jeg skjønte ikke poenget med det helt til noen sa det så enkelt som dette: "Det blir som en kokebok på nett, hvor du samler alle titlene på ett sted og slipper å ha hundre bokmerker til ting du vil huske". Aha! Og dermed var jeg en del av Pinterest :) Til og med noen av mine oppskrifter har funnet veien dit, og jeg er mektig stolt. Hehe. Det skal ikke så mye til ;) 

Jeg ble sittende og surfe på pinterest i går, og det er så mye nammenamme oppskrifter der at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Så jeg gjorde det enkelt og nærmest lukket øynene og pekte "der!", og da havnet jeg på en kyllingoppskrift. Jeg endrer fyllet, og surrer den i skinke, så kan jeg kalle den min egen :) 

Målene er på slump, og du velger selv hvor mye du vil fylle filetene. Husk at jo fullere de er, jo mer vil sannsynligvis renne ut under steking, med mindre du har surret de godt (og gjerne brukt hyssing).

Du trenger altså: 
Kyllingfileter (beregn én per person)
Snøfrisk eller annen kremost.
Frisk spinat, hakket
Krydderurter etter smak
Salt og pepper
1-2 skiver spekeskinke per kyllingfilet
tannpirkere til festing, evt hyssing til surring 

Begynn med å rense kyllingfileten for det du ikke vil ha med. Skjær så et langsgående snitt nedoer den ene langsiden nesten gjennom fileten. La det være igjen minst en halv cm til kanten på alle sider.


Bruk kniven til å hule ut så langt det går

Finn fram en skål og bland kremost, spinat, krydderurter, salt og pepper. Det kan være en fordel å romtemperere kremosten først så den er lettere å røre. Jeg brukte snøfrisk med rødløk og timian og tilsatte litt urter ved siden av, persille og litt ekstra timian. Smak til til du føler du har fått en god blanding. Jeg brukte en boks med snøfrisk og en god neve spinat, samt en neve kruspersille og timian på tre kyllingfileter. 




Støtt fileten opp så den står med snittflaten opp, og fyll den med kremostblandingen, så full som du ønsker. Jeg fyller den så mye at jeg akkurat klarer å lukke igjen snittet jeg har skjært. Surr så en eller to skiver med spekeskinke rundt fileten, så stramt du får til uten å ryke den. Fest med tannpirkere (uten mintsmak!) eller surr med litt hyssing og knyt. Du kan velge om du vil knekke av tuppene på tannpirkerne, men jeg lot de være, for de løftet snittflaten høyere opp og dermed hjelper det til med å holde fyllet inni.


Ferdig fylt

Lag ferdig alle filetene og sett ovnen på 180 grader. Finn så fram en stekepanne og brun filetene på utsiden i et par minutter på hver side. Bruk høy varme. Ha de så i en langpanne eller ildfast form og stek i ovnen i 30-40 min, til kyllingen er gjennomstekt.  Er du usikker på om den er ferdig, lag et lite snitt i den tykkeste delen av fileten (uten fyll i) og se om den er stekt helt gjennom. 



Først i panne, så i ovn :)

Ta ut tannpirkerne før servering. 

For en ekstra piff i kyllingkjøttet kan du gni utsiden av fileten med litt krydder,  f.eks presset hvitløk, chili og litt sitron, før den fylles. Men vær obs på at kraftig krydret utside og kraftig krydret fyll gir tørste gjester! Da kan det lønne seg å ha mildt tilbehør og en stor mugge vann på bordet :) 

Server med poteter eller ris, og en frisk salat. Jeg skulle lage ovnsstekte poteter, men tiden løp ifra meg og jeg endte opp med basmatiris og en enkel salat med litt balsamicodressing. Og godt var det, for det passet nydelig med ris til. Stekte poteter tror jeg kan bli for kraftig til denne retten, og risen var et fint og mildt tilbehør.


Perfekt! Bare å kose seg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar