torsdag 7. februar 2013

Knasende gode knekkebrød


Selv om det ikke kommer et innlegg på bloggen på en dag, så må dere ikke tro det står stille på kjøkkenet av den grunn! Her syder magien, og det kokkeleres over en lav sko. For tiden prøver jeg å finne ut av to forskjellige oppskrifter på en gang, og det sier seg selv at det blir litt rot da. Men nå har jeg i alle fall fått den ene ganske så ferdig, og den blir snart publisert :) I tillegg har jeg bakt litt på oppdrag fra svigermor, så det har vært mange ting som har gått inn og ut av ovnen her.

For min del er det knekkebrød som står på menyen, etter en oppskrift jeg fikk av min mamma, som igjen har fått den fra sin svigerinne. Opphavet derifra er ukjent, men jeg mistenker at den kommer fraTrines Matblogg, selv om jeg ikke skal si det sikkert. Jeg lagde noen lignende knekkebrød i mine lavkarbodager, men de var selvsagt uten mel, og fikk da fort mye mindre konsistens enn disse. Lavkarbo sa jeg farvel til da jeg ble gravid, og ettersom jeg elsker brød så klarer jeg ikke tanken på å skilles fra det igjen. Så da så. Men disse knekkebrødene er såvisst ikke lavkarbo! Bare se:

4 dl grov, sammalt rug
4 dl store havregryn
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
litt maldonsalt
1 ts honning
7 dl lunkent vann

Her kan du velge om du vil ha saltet rett i røra eller strø det oppå rett før knekkebrødene skal i ovnen. Den siste metoden gir en liten ekstra piff og er vel verdt en smak! Maldonsalt er veldig godt til akkurat det - å strø på toppen. Du kan også bytte ut frøene med andre typer om du ønsker det, her er det bare å la fantasien løpe løpsk! Chiafrø, hampfrø og byggryn er eksempler jeg skal prøve ut etterhvert. Men det er alltid godt å ha en oppskrift å gå etter, og så heller bytte ut en og annen ingrediens.

Bland det tørre i en bolle (her velger du om du vil ha med saltet eller vente). Honningen røres ut i litt av vannet og has oppi det tørre. Hell oppi nesten alt vannet og rør ut. Det er greit å ha litt vann å enten spe på med eller la være å bruke, så du får rett konsistens på deigen. Den skal bli seig og klissen, men ikke rennende.


Deigen kan godt stå og svelle i noen minutter mens du gjør klar to stekeplater med bakepapir på. Finn så fram en slikkepott. Nå skal du ta en dæsj med deig og smøre utover bakepapiret. Og en til, og en til. Smør til du har dekket hele stekeplaten. Her er det viktig at du prøver å få laget så jevnt som mulig, så knekkebrødene blir jevnt stekt. Jeg prøver også å få kanten så glatt og rett som jeg kan, men det er en estetisk greie. Jeg er som sagt perfeksjonist. 



Når du har smørt utover på stekeplatene prikker du litt i deigen med en gaffel så det ikke danner seg noen bobler i knekkebrødene. Sett så begge brettene i ovnen (eller alle tre om du fikk flere enn to), og etter 10-15 minutter tar du de ut igjen, ruter opp stykker med et pizzahjul, før de settes tilbake i ovnen igjen. Totalt skal de steke i 70 minutter, og på halvveien må du ta ut det øverste og nederste brettet og bytte plass, så knekkebrødene blir jevnt stekt. 
Du ser de blir ferdige når de blir gyldne i kanten og er harde på toppen. Bunnen vil være myk når du tar de ut av ovnen, men vipp hele knekkebrødflaten over på en rist og trekk av papiret. Når bunnen får luft vil den også bli sprø. Så kan du knekke opp sømmene du skjærte med pizzahjulet og la de ligge og kjøle seg ned. 


Dra bakepapiret forsiktig av og la knekkebrødene ligge med undersiden opp
Nydelig både med og uten pålegg :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar