onsdag 6. februar 2013

Lavkarbobrød - nannahbrødet


Nok en av mine gulloppskrifter fra lavkarbo.no- det er et helt fantastisk forum for å finne gode lavkarbo oppskrifter :) Konsistensen på dette brødet minner litt om sånne kompakte rugbrød, men smaken er mye mildere og litt søtere. Dette er det eneste brødet jeg spiser for tiden, det er godt, det er sunt, det er saftig, og det er veldig lettvint å lage! 

5-6 egg - dette avhenger av størrelsen på eggene, og hvor fast du vil ha deigen. 
1 beger creme fraiche
100 g malte mandler
100 g malte valnøtter
150 g malte solsikkekjerner
50 g hele solsikkekjerner
4 ss fiberhusk (kjøpes på helsekost)
et par never kli, evt 3-4 ss kokosmel
et par never hele linfrø
1 ss bakepulver
1 ts salt

Jeg maler nøtter og frø med hakkeren på stavmikseren min. Ellers kan man bruke foodprocessor eller lignende. Skal du male for hånd vil det ta mye lengre tid... Målene mine er også litt på feelingen. Så lenge deigen får den rette konsistensen til slutt er jeg ikke så blånøye på hvor mye det er av hver ingrediens. Godt blir det uansett! 



Bland det tørre i en bolle, og ha i creme fraiche og et par egg. Rør så du ser hvordan konsistensen på deigen blir. Jeg liker den såpass fast at jeg ikke trenger å bruke brødform, men det er en personlig preferanse. Har du i 6 egg blir den ganske så rennende, og da må du ha deigen i to små brødformer. Husk å ha i bakepapir først så de ikke svir seg fast i formen. 



Brødene hever lite, så de blir kompakte, og ikke spesielt høye. Det går sikkert an å ha i litt mel av noe slag og gjær, men jeg har ikke prøvd det selv. Jeg synes brødene er nydelige som de er :)

Stekes på 180 grader på nederste rille i rundt 70 min, eller til de blir gyldne. En test for å se om de er ferdige er å banke under brødene med en finger. Hvis de er ferdige får du en hul bankelyd. 



Resten (dvs pålegget) begrenses kun av fantasien :D Nam nam... Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar