torsdag 7. februar 2013

Tandoori vegetarburger med salat og rømmedressing


Åh, for en festmiddag! Det må bare sies, og kan ikke sies nok: Burger med GOD samvittighet! 

Tipset fikk jeg fra en Grønn Hverdag sine sider, og originaloppskriften finner du her. I farten glemte jeg helt å lage poteter til, men i så fall hadde jeg laget mine nå så berømte ovnsbakte pommes frites. Men det skal sies at porsjonen er såpass stor at poteter ikke er en nødvendighet her. 

Før burgerene lages setter man deigen til brød. Ja, det følger faktisk med oppskrift på halvgrove hamburgerbrød her, og de var saftige og gode. Perfekt i grunn, for en sånn oppskrift har jeg lett lenge etter! Anbefales å prøve hvis man først skal lage herligheten, for kjøpebrød har jeg ikke mye til overs for, verken når det kommer til konsistens, ingredienser eller smak. 

Burger og brød bør lages litt mindre enn den 'konvensjonelle' størrelsen, både fordi de er mektige og fordi burgeren blir ganske porøs og vanskelig å håndtere uten å ødelegge dersom den blir mye større enn stekespaden. Jeg lagde mine første på størrelse med en vanlig burger og de knakk og revnet så fort jeg prøvde å snu de eller løfte de ut av stekepannen. Så jeg anbefaler absolutt å lage de omtrent på størrelse med håndflaten, og så heller spise to ;)

Til 8 brød trenger du:
3 dl lunkent vann
50 gram gjær (1 pose tørrgjær eller en klump fersk)
2 ss olje (her brukte jeg nøytral rapsolje, men det kan godt hende det blir godt med litt mer smak)
1 ts salt
3 dl byggmel
3 dl hvetemel
Jeg hadde også oppi en liten neve med tørket timian 

Sett ovnen på 200 grader.

Rør ut gjæren i vannet og ha i olje og salt. Melet has i i et par omganger, og spe på med hvetemel til deigen blir fast og ikke klisser. Sett til heving i en times tid til den når dobbel størrelse. 
Rull ut deigen til en tykk pølse og del i to. Del hver pølse videre i fire og rull til runde emner. Jeg liker hamburgerbrød litt flate så jeg trykket de ganske godt sammen før jeg la de på stekeplata. Skar et rutesnitt i hvert brød, penslet med vann og strødde over hampfrø. Sesamfrø kan også brukes, eller ingenting, alt etter smak og behag. Jeg liker den litt nøtteaktige smaken av hampfrøene, og så blir middagen enda litt sunnere :) Etterhev i ca 20 min. 
Stek i ca 15 min, eller til brødene såvidt er gjennomstekt. De blir aller best om de ikke blir brune og sprø, synes jeg i alle fall. 

Ser nammelig ut, ikke sant?

Så til burgerne. De krever litt mer jobb, men det er SÅ verdt det. 

Du trenger: 
1 rødløk (jeg brukte vanlig gul, og syntes det smakte fortreffelig)
1 kinesisk hvitløk
En neve valnøtter
4 ss hvetemel (eller en dæsj, som jeg også liker å kalle det)
2 bokser kidneybønner (her brukte jeg vanlige salat-og grytebønner som jo egentlig er det samme, men billigere)
2 ts salt (nok en dæsj)
1 ss hvitløkspulver
3 ss tandoori masala (for that yummy indian feel)
2 ss paprikapulver
En god neve frisk timian (her brukte jeg tørket, for det var det eneste jeg hadde)

Hvitløken og løken skrelles og skjæres i biter og has i en bolle sammen med valnøttene. Egentlig skal det hakkes i food processor, men det har ikke jeg, så jeg brukte stavmikseren. Funket som bare det. Bønnene has i et dørslag og skylles før man lar de renne av og har de i en bolle (her kan man sikkert bruke samme bollen som løkblandingen for å spare oppvask). Mos med stavmikser. Bland så sammen de to og ha over krydder og mel. Det er bare bra om det ikke blir helt slett mos, det kan godt være litt grovt med biter i. 

Ha kaldt vann på hendene og form små burgere (ca håndflatestørrelse) som stekes i olje på relativt sterk varme. Jeg stekte mine ca 3 minutter på hver side, og de ble ganske svarte så jeg var redd de var blitt svidd. Men det smakte overhodet ikke svidd, så jeg tror nok de berget bra :) Når de tas ut av pannen er de veldig løse i formen og detter lett fra hverandre. Dette gjelder også når de skal snus i panna, så hold tunga rett i munnen. Derfor er det også en fordel at de ikke lages så store. 


De som ligger på tørkepapiret gikk i stykker, og de som ligger i panna
er merkbart mindre ;) Godt man lærer av sine feil!
Legg de ferdigstekte burgerene på et tørkepapir i et par minutter så de får trekke ut litt fett (samtidig blir de litt fastere i formen når de får hvilt litt). Jeg fikk 9 burgere totalt, men regner med oppskriften er  til 8, så det skal passe til antall burgerbrød. 

Rømmedressing lages enkelt ved å presse 2-3 fedd hvitløk i rømme, tilsett krydder etter smak. Jeg brukte salt, litt hvit pepper, løkpulver og hvitløkspulver. Gressløk hadde også gjort seg oppi. Ideelt sett bør vel dressingen lages først av alt så den får trekke smak fra ingrediensene, men så langt tenkte jeg ikke. Jaja, forhåpentligvis husker jeg det neste gang!
Skjær opp tomater, agurk og salat (og evt annet du ønsker å ha på burgeren, jeg kjenner at jeg godt kunne hatt litt vårløk eller purre på i tillegg). 

Og så er det bare å invitere til bords og la folk komponere sin egen middag! Ja, det hadde vært godt med poteter til, men kjære vene, det er nok mat uten og. 


Nam nam!! Jeg måtte ha to. 

En herlig smak av tandoori kombinert med frisk rømmedressing og grønnsaker. Akkurat som en vanlig burger i konsistens, men såååå mye bedre synes jeg. Og nok en gang; med verdens BESTE samvittighet :D 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar