torsdag 7. februar 2013

Fredagspizza


Ettersom jeg har hørt var pizzaen egentlig en måte å få brukt opp restemat på. Hvorvidt det er sant eller ikke er jeg usikker på, men konseptet er faktisk genialt. For med gode råvarer kan det ikke bli feil! En god deig, godt basisfyll og masse forskjellig topping. Det er ikke rart vi lager pizza som kosemat.

Det er fredag i dag, det vil si helg, og da er det på sin plass med litt kos. Fredag og lørdag er "hellige" hos oss, da er det god mat på bordet, og vi spiser ofte på stua, hvis vi lager mat som passer i fanget da, sånn som f.eks pizza. En rett alle kjenner, og med utallige variasjoner. Selv har jeg vokst opp med den 'tradisjonelle' Toro-pizzaen med kjøttdeig og pulverpose, og litt revet ost på toppen. Helt knall og stor stas i heimen. Foreldrene mine lager fortsatt denne pizzaen, og jeg spiser den gladelig når jeg er på besøk. Men ettersom jeg nå er forelder selv merker jeg at jeg er mye mer nøye og bevisst på hva jeg har i maten jeg lager. Og så merker jeg etterhvert som jeg lager mat fra bunnen av, og gjør meg erfaringer med smaker på en helt ny måte, at det er jo så utrolig mye bedre å lage ting som for eksempel pizzasaus selv! Ikke er det vanskelig heller.

I dag har jeg laget en kjernesunn pizza, som i tillegg er utrolig god. Og noe av det som får mest tyn i reklamer og mange husholdning er etter min erfaring "den der hersens deigen". Men deigen er noe av det mest essensielle i en pizza føler jeg. Deigen er grunnlaget (på flere vis) og setter standarden for hvordan smakene oppfattes, og hvordan hele pizzaopplevelsen blir. Derfor er jeg alltid nøye på at deigen skal være god. Dessverre har jeg ikke fått tatt noen bilder av bakingen i dag, fordi jeg har hatt en medhjelper i form av junior på 1,5 år. Da skulle jeg gjerne ha hatt to ekstra hender, og likevel ville jeg ikke ha klart å ta bilder :)

Grunningrediensene i en pizzadeig er vann, gjær, olje, salt og mel. Jeg bruker ingen oppskrift og lager alltid på slump. Det vil si, jeg måler opp ca 3 dl lunkent vann og har i en bolle, og så har jeg oppi ca en halv pakke gjær (altså bortimot 25 gram). En dæsj med salt og en dæsj med olje, og melposen klar ved siden av meg. Deretter lar jeg fantasien får fritt utløp på råvarene og mengdene, men jeg skal skrive opp omtrentlig hva jeg brukte i dag. Altså:

3 dl lunkent vann
ca 25 gram gjær (en halv pakke)
ca 2 ss olje
ca 1 ts salt
ca 1/2 dl grovmel, havregryn eller lignende
Linfrø
Hampfrø
Karve
en klype tørket oregano
hvetemel has i til slutt, til deigen får rett konsistens

Begynn med vann og gjær, og fortsett med olje, salt og frø. Så grovmel og evt krydder, og tilslutt hvetemelet. Frøene har jeg oppi en 'dæsj' av, eller rundt regnet en neve. Mengden hvetemel avhenger av hvor mye frø og annet mel som er i deigen. Men la fantasien løpe vilt når du lager pizzadeig. Ha i krydder, hakkede urter, frø og gryn. Hvitløkspulver og chilipulver gjør seg utmerket i pizzadeig, det samme gjør oregano og basilikum. Eller hva med finmalte valnøtter? Husk bare den gyldne regelen; at hvetemel bør være minst 50% av tørrstoffmengden for å få god konsistens på deigen, og at det ikke bør være store biter i, ettersom deigen da kan bli uhåndterlig og vanskelig å kjevle ut.
Sett den ferdige deigen til heving 20-30 min mens du lager fyllet.

Her starter den andre delen av magien. Jeg starter med en base av tomater på boks eller friske hakkede tomater, og så ser jeg hva jeg har i hyller og skap av krydder. Tilsetter også en dæsj med ketchup eller tomatpuré for å tykne sausen litt og tilføre litt mer fyldig tomatsmak. Og så tilsetter jeg smak etter ønske. Kan nevne dagens pizza som eksempel:

1 boks hakkede tomater
1 ss ketchup
1 god neve krydderurter, finhakket (i dag ble det oregano, basilikum, persille og gressløk)
1 ts balsamicoeddik
1 kinesisk hvitløk, presset
litt salt
Ville gjerne hatt i chili og pepper, men siden junior spiser med oss så er jeg litt gnien med sterke krydder.

La det småputre litt til ingrediensene har fått blande seg, og sett så til side mens du klargjør resten av toppingen. For her skjer den siste og avgjørende delen av magien som til slutt utgjør en pizza. Se i kjøleskapet og finn fram grønnsaker, ost, kjøtt, egentlig alt du kan tenke deg. Min pizza i dag hadde følgende topping:

Revet ost. Starter alltid med revet ost, og så har jeg resten av toppingen oppå. På den måten blir toppingen også stekt og får en mye bedre smak og konsistens enn om den blir kokt under ostelokket. Og så får alle de individuelle smakene komme til sin rett :)  Videre brukte jeg:

Purre
Friske sjampinjonger
Skinke i terninger
Stangselleri
Fetaost, med litt krydderolje strødd over
Og litt revet parmesan på toppen av alt.

Så er det bare å sette alt sammen: Kjevle ut pizzadeigen, ha på tomatfyllet, og så osten. Toppingen has på i ønsket rekkefølge, og avsluttes med parmesan og et krydderdryss om ønskelig. Sett så herligheten inn i ovnen. Eventuelle rester av pizzadeigen kan fryses og brukes ved en senere anledning :)

Stekes på 200 grader varmluft eller ca 220 grader uten varmluft i ca 20-30 min eller til kanten er sprø og osten gyllen.



Dette er pizza med god samvittighet! Nam nam :)

Visste du forresten at løvtynne gulrotskiver gjør seg veldig godt på pizza? Det samme gjør brokkoli :) Go nuts! It's weekend!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar