torsdag 7. februar 2013

Frøbrød med nyrørte jordbær


I dag blir det endelig bakt brød her på kjøkkenet. Dette er en oppskrift jeg fikk tilsendt, og som jeg håper kan hjelpe meg vekk fra min tendens til å ødelegge alle brødene jeg baker. Jeg håper at svellede frø og gryn kan bidra til et saftig brød, så jeg unngår mine sedvanlige mursteinsklumper. Jeg vet virkelig ikke hva jeg gjør galt når jeg baker brød. Det er som om en egen destruktiv kraft i meg bestemmer at jeg kan bake stort sett alt - men ikke brød. 

Nå er jeg spent...

Oppskriften er: 
4 dl kokende vann
3 dl frø, korn, gryn o.l. av ønsket slag
Blandes i en bolle og får stå til det har blitt romtemperert. Jeg glemte å ta tiden, men beregn rundt 45 min-1 time. Dette vil svelle og mykgjøres, og gjør brødet enda saftigere!


Ferdig svellet

Etter svelletiden blander du videre:
4 dl lunkent vann
40 gram gjær (jeg brukte fersk gjær og tok da ca 3/4 av pakken)
litt salt
1 dl grovmalt mel (jeg brukte rug)
14 dl hvetemel
jeg hadde også oppi en dæsj med olje, ca 2 ss.

Løs gjæren i vannet, tilsett oljen og ha oppi svelleblandingen. Rørte dette raskt ut med kjøkkenmaskinen før jeg hadde i resten av ingrediensene. Melet hadde jeg oppi i tre omganger. Sett deigen så til heving til den har nådd dobbel størrelse. 


Etter heving deles deigen inn i to store emner, eller tre små, alt etter ønske. Bak ut til brød og sett til etterheving. Brødene kan med fordel trilles i enten mel, havregryn eller frø (f.eks linfrø eller sesamfrø, eller hva med gresskarfrø?) før de settes til heving. Om brødet er tørt på toppen kan du pensle litt vann på før du har på topping. Jeg brukte byggmel i dag. 

Jeg pleier ikke å ta tiden på etterhevingen, men ser an størrelsen på brødene. Hvis jeg skal gjette vil jeg si ca 20-25 minutter. Etter heving kan brødene snittes om du ønsker, før de settes på nederste rille i ovnen på 225 grader. Steketiden er ca 55 minutter, men husk at dette varierer litt fra ovn til ovn. De er ferdige når skorpen er sprø og du hører en hul bankelyd når du kakker på undersiden av brødet. 

Jeg var mektig spent når mine brød forsvant inn i ovnen. Men her kan dere se resultatet! Det ble kjempebra, og jeg er sååå stolt !


Hurra! 

I tillegg, mens brødene sto i ovnen fant jeg en boks med jordbær i kjøleskapet, som var på kanten til å bli for gamle. Du vet, mørke, litt bløte flekker her og der, med andre ord, perfekte for syltetøy! Faktisk er frukt på nippet til overmodent etter min mening de beste å bruke til syltetøy. Bare gå over først og skjær bort det du ikke vil ha med. Frukten er aldri så søt som når den overmodnes. 

Vel, siden jeg likevel ventet på brødene, og var lei av å drikke kaffe, så fant jeg ut at jeg ville lage litt ferske rørte jordbær til de nybakte brødene. Og siden jeg ikke hadde bilder på oppskriften jeg la ut tidligere, så tok jeg noen nå.
Jeg lager det sukkerfritt. Veldig enkelt, det du trenger er:

Jordbær
Søtning - jeg bruker stevia og sukrin, men sukker kan selvsagt også brukes
Fiberhusk 


Ta bort det som er uffent.

Ha rensede jordbær i en bolle og finn fram en stor, skarp kniv. Den bruker du til å hakke bærene til ønsket størrelse. 


Hakk i vei og få ut frustrasjonen!
Når bærene er nesten ferdig hakket har du i søtningen. Det hjelper til å dra ut saften av bærene og gir syltetøykonsistensen. Smak til.


Mmmmm, nesten ferdig!

Ha i fiberhusk til slutt, en liten halv teskje burde holde til en kurv med jordbær. Dette gjør at saften tykner og ikke blir rennende f.eks etter frysing. Jeg hadde i litt for mye, og dermed ble det veldig tykt, som du ser. Smaken er det imidlertid ingenting å si på :)

Voila! 
Ha på (nystekt) brødskive og nyt :)


Amandine; nok en gang, du er min helt! Hele familien ble kjempefornøyd over å få hjemmebakt brød, det måtte selvsagt smakes på så fort alle var i hus :) 
Konklusjon: Nammenam!

Kan bare si, som det brødhuet jeg er: Anbefales! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar