onsdag 6. februar 2013

Lavkarbo appelsinkake


Dette er en utrolig lettvint og god kake. Jeg fant denne på sidene til funksjonellmat.no , og har selvsagt endret litt på den for å få bort mel og sånt som jeg ikke vil ha ;) Appelsiner har jo egentlig altfor mange karbohydrater til at jeg skal spise det, men den halve som er i den kaken her unner jeg meg så gjerne :)

3 egg
0,75 dl Sukrin
1 ts stevia
1/2 appelsin
2 dl Seterrømme
1-1,5 dl kokosmel/soyamel blanding
1 ts bakepulver

Her kan selvsagt oppskriften endres tilbake til originalen. Jeg prøver som før å kutte ned på det søte og å bytte ut melet. Appelsinen jeg brukte var veldig søt, så da var det ikke noe problem å kutte ned på annen søtning.
Egg og sukrin piskes til eggedosis. Jeg får ikke helt stiv eggedosis (vet ikke om det er jeg som er utålmodig eller om det er sukrinen som er vanskelig), men det går helt fint likevel. Finriv skallet på appelsinen (hvis du har sånn kjegleriver, bruk den lille, spisse på siden ;) ) og pass på å ikke få med for mye av det hvite. Saften presses i et lite glass.

Tilsett rømme, appelsinskall, appelsinsaft, mel og bakepulver i eggedosisen, og bland det sammen. Røren blir tykk, men ikke spesielt fast. Helles i en rundform (24 cm).

Stek kaken på 200 grader i ca 30 minutter - midt i ovnen. Her må man prøve seg frem litt, min ble nok ikke helt ferdig stekt. La kaken stå og kjøles.

Den kan serveres med mye tilbehør. Jeg laget vaniljekrem av kremfløte, pulverisert vaniljestang og litt sukrin og hadde oppå. Det ble veldig godt. Kaken er veldig saftig og søt i seg selv, så det trengs ikke mye søtt i det som er ved siden av/oppå. Men alt er selvsagt smak og behag. Prøv deg frem!


Nam nam :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar