lørdag 16. februar 2013

Havrecookies med morbær og valnøtter


Jeg har slått meg på havrecookies. Jeg elsker den seige, søte kvaliteten, og derfor har jeg bestemt meg for å prøve ut flere for å finne de ultimate havrecookiesene. Jeg fikk tilsendt en grunnoppskrift fra en skjønn blomsterpike, og den jobber jeg med litt på egenhånd foreløpig. Så i dag skal jeg lage en annen type, basert på Sætre sine café cookies serie, og litt modifisert av meg selv. 

Jeg vil på forhånd beklage kvaliteten på bildene her for tiden. Det er veldig dårlig fotolys på kjøkkenet mitt, og blitzen er jeg ikke venn med, derfor blir mange av bildene duse. Håper jeg blir rik etterhvert, så jeg kan investere i photoshop, og kanskje til og med litt ekstra lys på kjøkkenet ;) Vel vel, tilbake til maten. 

Morbær er noen fantastiske små bær. Jeg kjøper de tørket og økologisk dyrket. De er kjempegode og søte, og junior elsker å gå og knaske på de. Morbær er en såkalt superfood, det vil si at de har et meget høyt innhold av næringsstoffer. For eksempel er de rike i vitamin C og vitamin K , jern og kalsium. De har en god og styrkende effekt på immunforsvar, fordøyelse og tarm. Bærene har en rensende effekt på blod og lever, og hjelper til med å stabilisere blodsukkeret, samt å øke det gode kolesterolet i kroppen. Masse bra egenskaper, med andre ord. Derfor liker jeg å bruke de i mat, eller bare å spise de som en søt snack :) 


Ser tørt og kjedelig ut, men smaker godt og er supersunt!
Men i dag skal jeg bruke de i havrecookies. Den søte smaken tror jeg vil gjøre seg kjempegodt sammen med valnøtter som har en litt rundere og fyldigere smak, og havrens søte, myke kvaliteter. Har du ikke morbær kan du prøve med tranebær, rosiner, eller annen tørket frukt.
For å lage 20 cookies trenger du: 
200 g hvetemel
200 g havregryn
80 g sukker (jeg brukte isteden 50 g bjørkesøt)
50 g brunt sukker
2 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver (kan erstattes med vanilijesukker)
140 g romtemperert smør
50 g honning
1/2 dl varmt vann
100 g valnøtter
75 g tørkede morbær 

Sett ovnen på 200 grader.
Bland alt det tørre i en bolle. Ha i smøret og smuldre det inn i melblandingen. 
Honningen røres raskt ut i varm vann og has i bollen. Rør til det blir en fast deig. Du bør bruke hendene her, for å få knadd det skikkelig sammen. 

Til slutt tilsetter du bær og nøtter og knar det godt inn i deigen. 


Ferdig cookiedough!

Rull ut deigen til en pølse. Det er viktig at pølsen er like stor over det hele, for nå skal du skjære stykker av den og legge på bakepapir. Skjær stykkene med en tykkelse på ca 1 cm. Du skal få 20 skiver (jeg fikk 19, men fant ut at det var nært nok). Nå kan du velge om du vil legge skivene rett på bakepapiret eller om du vil forme de til litt mer rund og god kjeksform før de legges på. De vil nemlig ikke endre form under steking og vil se ut ganske nøyaktig som du legger de på papiret når de er ferdig stekt.  Fordel kjeksene på to bakebrett. Det blir akkurat litt for liten plass til alle på ett, i alle fall i min ovn. Det er greit at de har litt plass å utvide seg på, de blir tross alt litt større når de steker. 



Sett inn et brett i midt i ovnen og skru så ned temperaturen til 175 grader. La de steke i 15 minutter, og ta de så ut, mens du skrur ovnen opp til 200 igjen og gjør klart brett nr to. Når ovnen er varm nok setter du inn det andre brettet og skrur igjen ned temperaturen til 175 grader og steker i ca 15 minutter.

La de avkjøle seg litt på platen før du flytter de over på rist, så de får tid til å sette seg litt. 


Rykende fersk!

Så er det bare å nyte til en kopp kaffe, te, eller bare for seg selv :) Smaken ble en stor suksess, og cookiesene ble veldig godt mottatt av de andre i heimen. Søt og god, med god smak av nøtter og bær. Sprø i kanten og litt mykere innover mot midten. En herlig snack :) Og så så enkel å lage! Anbefales på det varmeste :) 


Nam nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar