torsdag 7. februar 2013

Spicy samosa med rømmedressing


Inspirert av Kjøttfri Mandag har jeg nå tenkt å prøve og følge nettopp dette prinsippet. Og siden jeg i tillegg har tømt bankkortet i dag på høstklær til junior (*svett*), så måtte jeg rote i mitt slunkne kjøleskap og se hva jeg fant til middag. Opprinnelig hadde jeg tenkt å lage en god gammeldags grønnsakssuppe, men da jeg så denne oppskriften klarte jeg ikke å dy meg. Indisk samosa var noe jeg spiste en del av da jeg var 14-15 år gammel. De solgte det på den lokale kebabsjappa og ble fort en favoritt hos ungdommen. Husker enda smaken, mmmm :) Så dette vil jeg prøve å lage!
Normalt sett skal en samosa friteres i olje, men siden vi hadde en liten gutt som løp rundt her og jeg ikke vil risikere noen ulykker som involverer kokende olje, så ble det stekeovnen i dag. 

Begynn kalaset med å lage deigen. Det er meget enkelt, bare rør og elt godt sammen det følgende: 
5 dl hvetemel
2 ss semulegryn
5 ss nøytral olje
1,5 dl vann

Ha det tørre i en bolle, og tilsett det våte. Bruk en sleiv og rør inn. Når det blir vanskelig å røre bruker du hendene og knar det hele sammen. Det blir en tørr og smulete deig først, men bare fortsett å jobbe med den, og ikke fall for fristelsen til å tilsette mer vann. Bare elt og kna, kna og elt, så begynner deigen å ta form. Etter noen minutter er den elastisk, blank og fin, en perfekt deig. Pakk den inn i plastfolie og la den ligge og hvile i 20 min mens du lager fyllet.

Klar for en liten hvil før den store innsatsen.

Fyllet er virkelig syltetøyet på brødskiva. Her gjelder det å gå bananas i krydderhylla, en samosa skal være en heftig smaksopplevelse! Med andre ord, ikke vær gnien på chilien :) 

Her er hva du trenger: 
8 poteter
1 løk
150 gram erter (bokserter)
en god neve frisk koriander
krydder

Jeg hadde ikke erter, så jeg brukte linser, og det fungerte kjempebra. Jeg hadde heller ikke frisk koriander, men jeg hadde korianderpulver og tørket koriander og brukte en blanding av de to. 

Potetene kuttes i små terninger og kokes i en gryte med vann til de er møre. Det er viktig at de ikke kokes så lenge at de går i oppløsning, da blir det bare mos av alt. Mens potetene koker hakker du løken i små biter. Hell vannet av potetene og ha de i en bolle. Løken has i gryta sammen med litt olje og blankes før ertene has oppi. Så tilsetter du potetene og rører alt sammen. Nå er det tid for magien: krydderet! Bruk en spiseskje og gå løs på krydderhylla. Jeg brukte litt salt og pepper først, og hadde så i litt revet frisk ingefær. Fortsatte så med en spiseskje av følgende: spisskummen, paprika, koriander, garam masala (indisk grillkrydder), en halv spiseskje chili (jeg har et supersterkt chilipulver fra India). Vurderte hvitløk, men bestemte meg for å prøve uten. Og det tror jeg var like greit, for det ble smakfullt nok! 
Rør alt godt sammen så krydderet får spredt seg i hele fyllet. Hell det så i en bolle så det får kjøle seg litt. 


That's a hot tamale!

Nå kan du ta fram deigen igjen, og samtidig sette ovnen på 220 grader, eller sette klar en gryte med ca 5 dl nøytral olje til fritering. Elt opp deigen i noen minutter så den blir spenstig og elastisk før du ruller den til en pølse. Del den i fire like deler, og del hver av de fire delene i fire like deler til. Du skal nå ha 16 deler av lik størrelse.


Det blir mange biter til slutt. Og flere skal det bli!

Ta frem kjevle og kjevle ut en av delene til en ellipseform. Hver ellipseform deles på midten over kortsiden med en kniv. Ta en skje med fyll og legg midt på den ene delen. Nå skal hjørnene pakkes over og alle sømmer klemmes sammen så det blir en helt tett, liten pakke. Det er viktig at alle sømmene er godt klemt sammen så det ikke blir noen åpninger under steking (dette gjelder speseielt ved fritering):




Easy peasy :)

Det er bare å finne en tralte, for totalt blir det 32 slike pakker. Det går litt treigt i starten, men så jobber man seg fram til en metode som fungerer og da går det straks raskere.  

Når alle pakkene er ferdige bør ovnen eller oljen være varm (test ved å stikke skaftet på en tresleiv nedi oljen. Hvis det bobler rundt skaftet er den varm nok). Hvis du skal steke i ovnen legges pakkene på et stekebrett og pensles på begge sider med nøytral olje før de settes i ovnen. Skal de friteres har du de i oljen så mange du får plass til og lar de koke til de får farge på begge sider. Husk å snu de. Legg de ferdige samosaene på et kjøkkenpapir og la de renne av.
I stekeovnen kan du ha alle inn på en gang. La de stå inne i ca 30 minutter, eller til de blir gyldne.


Det luktes lang vei, og alle krydderglade mennesker vil trekkes mot kjøkkenet ditt!

Mens det steker eller koker kan du lage rømmedressingen. Den har en base av rømme eller naturell yoghurt, og her velger du selv hva du ønsker. Jeg brukte vanlig seterrømme. Oppi dette har du:

1/2 eple, helst rødt og søtt
en klype frisk koriander
litt sitronsaft

Alt kjøres i en blender til en jevn blanding.

Jeg hadde verken eple eller koriander, så jeg gjorde det fryktelig enkelt og brukte en halv rømmeboks, litt sitronsaft og en spiseskje sukker. Det viktigste er å få de søte og bitre elementene i dippen for å nøytralisere det sterke fra samosaen. Og det fungerte som bare det, den skremmende enkle rømmedressingen ble veldig god til samosaen.  I tillegg hadde jeg litt kremet balsamicoeddik til, og den gjorde seg veldig godt! En perfekt smak for å balansere ut nyansene i retten. 

Mmmmmm.... Server til matentusiaster!

Som et personlig notat kan jeg si at smaken og konsistensen på samosaen blir absolutt best når den friteres. Det blir en helt annen sprøhet, og smaksopplevelsen blir enda bedre synes jeg. Men det vil ikke si at de ikke blir bra i stekeovn. Jeg er veldig fornøyd, og det ble et sprøtt, godt skall rundt samosaen. Og fordelen med å bruke stekeovn er at det ikke blir noe fettkliss, samosaene er tørre og fine, med fantastisk god smak, for ikke å snakke om at det er et sunnere alternativ :) 

Og nok en gang er mannen fornøyd med middagen, og god og mett til dagsrevyen :) 
God kveld! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar