onsdag 20. februar 2013

Ovnsbakt kyllingfilet med hvitløk, basilikum og oregano, gratinert med mozzarella


Jeg kjøpte alt for mye kylling forleden, og så meg derfor nødt til å lage en rett med det i dag og. Men det gjorde ingenting, for jeg var i det kreative hjørnet, som er mitt favoritthjørne, og snekret sammen en rett helt og holdent med eget hode. 
Kylling passer jo til det meste. Og det er vel fordi det i utgangspunktet ikke smaker så mye, så man kan smakssette den med stort sett alt! Og det har nok mange (meg selv inkludert) sett verdien i. Så da jeg sto i min vante positur i kjøleskapsdøra, med kylling i den ene hånda og alle ledige fingre løpende over hyllene, lette jeg stort sett etter ting jeg vet smaker godt sammen, uten å tenke for mye på kyllingen i seg selv. Det ble et litt "vi tar av hva vi har"-måltid, og et veldig suksessfullt et som sådan. 

I tillegg ville jeg lage mine elskede ovnsbakte poteter i dag, ettersom jeg ikke fikk gjort det i går. Så da fikk jeg de underveis i ovnen først, og så gikk jeg løs på kyllingen. Og her er det jeg endte opp med (per person):

1 kyllingfilet, ferdig renset
1 hvitløksfedd
6-7 blader basilikum
et par stilker oregano
2 skiver mozzarella
en dæsj nøytral olje til rubbing
tørket ingefær
tørket koriander
litt smør eller olje til steking 

Skjær fire dype snitt i kyllingfileten, så det er ca en halv cm igjen til den er gjennomskjært. Rubb hele fileten over og under med olje og gni den inn med ingefær og koriander. Skjær hvitløksfeddet i fire skiver og putt en skive i hvert av snittene. Hakk opp urtene og fordel på snittene.

Fres opp filetene i en stekepanne i noen minutter på høy varme, for å få en god stekeskorpe under, og en begynnende varme fra undersiden. Jeg ser for meg at det hjelper til å få den fortere gjennomstekt, og samtidig holde på saftene.



Legg de så i en ildfast form. Mozzarellaskivene deles i to og en halv skive puttes i hvert snitt, før formen settes i ovnen. Stek på ca 200 grader i omtrent 30 minutter, eller til gjennomstekt. Osten vil flyte litt utover, men den kan skrapes inntil fileten igjen før servering og bli en god del av smakene :)



Smakene fra urtene og hvitløken vil trekke inn i kjøttet, samtidig som stekeskorpen på undersiden hindrer saftene i å renne ut. Derfor blir ikke fileten tørr, den blir kjempesaftig og med en god smak av urter. Derfor syntes jeg det passet godt med mild mozzarella til, istedet for f.eks parmesan, som ville dominert det meste av smaken. Men selvsagt, fyller man med sterkere urter og rubber med f.eks chili, så er det ikke noe problem å bruke kraftigere ost på toppen. En blåskimmelost vil også gjøre seg veldig godt i en sånn rett.
Mens kyllingfiletene og potetene koste seg i ovnen freste jeg opp en halv løk, et par gode never grovhakket spinat og en finhakket kinesisk hvitløk i litt smør.


Serverte dette som tilbehør, sammen med potetene, og det ble veldig godt! Ett stykk mann stønnet og holdt seg på magen etterpå, så jeg tar det som et tegn på at han var fornøyd. Selv var jeg god og mett, og veldig fornøyd med sammensetningen av smakene, og saftigheten i kjøttet. 


Mmmmmmm! Saftig og godt :)

2 kommentarer:

  1. Prøvde meg på de ovnsstekte potetene dine i går, siden jeg har et anstrengt forhold til fritering og pommes frites, men liker godt stekt poteter! De var såååå gode! Ungene har bestilt større ladning(var litt gjerrig viste det seg)til helgens utskeielser(falafel)så de har et alternativ om de ikke svermer for mors fransk-libanesiske nostalgi..Klem fra amandine

    SvarSlett
  2. Så koselig! Det var godt at de falt i smak, de er nemlig en stor hit her hjemme også :)

    Det eneste jeg har erfart er at hvis det er for mange potetbiter på et stekebrett så er det vanskeligere å få de sprø. Jeg pleier å lage to fulle stekebrett når jeg ordner disse, men jeg tenker hver gang at det burde nok vært fordelt på tre...

    Falafel høres fantastisk godt ut, jeg har enda til gode å smake det. Men nå blir det snart, håper i løpet av neste måned når jeg blir ferdig med Dukanprosjektet! Koos dere med god mat til helgen :)

    SvarSlett