torsdag 7. mars 2013

Saftig, grovt brød med linfrø og valnøtter

Et veldig enkelt, saftig og godt brød!
Bare rør sammen, sett til heving, hell i form, etterhev og stek. Enklere brød skal du lete lenge etter.

Oppskriften gir to store brød.

1 liter vann, 37 grader
50 g gjær
1 ss honning
1 ts salt
1/2 dl rapsolje
1 dl linfrø
1/2 dl valnøtter - hakket
2 dl havremel
1,5 dl havregryn
3 dl sammalt rug, fin
4 dl sammalt hvete, fin
8 dl hvetemel

Rør ut gjæren i vannet, tilsett salt, honning og olje.
Linfrøene kan gjerne males i kvern, men det er ikke et must. Tilsett i røra sammen med valnøttene og rør raskt inn.
Tilsett så melet, men hold tilbake litt av hvetemelet til du ser hvor fast deigen blir.

Det er en fordel å lage denne i kjøkkenmaskin, hvis ikke blir det nok veldig tungt å røre etterhvert. Deigen skal nemlig ikke bli veldig fast, derimot blir den veldig klissete, og skal være mulig å helle ut av bollen og over i brødformene.

Sett til heving i 1-2 timer til den har nådd bortimot dobbel størrelse.

Dekk to brødformer (minst 1,5 liter) med bakepapir i bunnen. Når deigen er ferdig hevet helles den oppi de to formene og settes tildekket til etterheving i ca 30min til de har hevet seg opp til kanten av formen omtrent. Det kan være en fordel å strø litt mel på toppen av brødene så de ikke setter seg fast i bakekledet, og så smaker det jo ekstra godt med litt mel på toppen :)

Stekes i ovnen på 200 grader i ca 45-60 min, avhengig av ovn, til skorpen er sprø, og du får en hul lyd når du banker under brødet. Jeg pleier å ta brødet ut av formen etter ca 30 min, når det har blitt fast i kantene, og lar det steke på bakepapiret resten av tiden. Da synes jeg skorpen blir ekstra sprø og god.

Avkjøl på rist og nyyyyyyt :)
Brødet blir godt og luftig, samtidig som det er saftig og mettende. En veldig god smak av valnøtter og grovmel. Her kan man helt sikkert eksperimentere med tilsetninger; urter, fetaost, soltørket tomat, flere typer nøtter og frø og lignende. Jeg tror dette er et veldig allsidig brød!

Brødet holder seg fint i ca tre dager, men kan fint fryses og nytes ved en senere anledning :)


Jeg har dessverre ingen bilder fra bakeprosessen enda, de blir lagt ut neste gang jeg baker. Med junior som ivrig medhjelper hadde jeg nok å holde på med ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar