søndag 31. mars 2013

Urtebrød



Dette er et knallgodt brød. I utgangspunktet laget kun med lyst mel, men da blir det mer en urteloff enn et brød, og ikke så veldig egnet til brødmåltider føler jeg. Derimot er det supert å servere som tilbehør til middager, som en avveksling fra hvitløksbrød. 

I dag har jeg hatt i litt grovmel, ettersom jeg tenker å servere til både lunsj og frokost i helga. Middagen i dag blir veldig spennende og litt skummel, noe jeg skal skrive mer om i morgen. Nå er det urtebrød som gjelder. Det er kanskje ikke det sunneste brødet, men til helgekos er det absolutt verdt å prøve!
Oppskriften har jeg funnet i et ukeblad, oppskriftsheftene som følger med der er en gullgruve! Kjøper innimellom bladene kun for å få heftene og evt oppskrifter inni, og så donerer jeg bladene videre til de som vil ha. 
Dagens var altså urtebrød, en lys gjærdeig som er smurt med urtesmør og rullet sammen som en rullekake. Fremgangsmåten er faktisk akkurat lik som når man lager kanelsnurrer. Veldig enkelt og veldig godt! 
Begynn med deigen. Her har jeg blandet i litt annet mel enn det som sto i oppskrifen, men fortsatt laget et lyst brød.. Husk at du kan blande i det du ønsker av mel, så  lenge minst halvparten er vanlig hvetemel.

Du trenger:
5 dl melk
50 g smør
50 g gjær
1 ts salt
2 dl emmet (grovmel)
11-12 dl hvetemel
egg til pensling 

Smelt smøret i melken og varm til ca 37 grader. Smuldre gjæren i en bolle og ha melkeblandingen oppi - rør til gjæren har løst seg. Ha i salt, og evt grovmel. Spe på med hvetemel til du får en smidig deig som ikke henger fast i fingrene. Sett til heving i 40-50 min.


Mens deigen hever kan du lage kryddersmøret. Jeg har lage det på slump, men kan skrive inn oppskriften:
75 g mykt smør (meierismør)
1 dl hakkede urter

Rør sammen. Her brukte jeg oregano, persille og basilikum.
Jeg tilsatte også litt tørket hvitløk. Unngikk å bruke frisk ettersom den er såpass sterk at den ville dominert de andre smakene.  La smøret stå på benken til du skal bruke det. 



Når deigen er ferdig hevet deler du den i to, og kjevler hver bit ut til et rektangel. Husk at deigen trenger ikke å kjevles tynn, den kan godt være et par cm tykk, eller mer, om du foretrekker det. Nå smører du på urtesmør i et godt lag, før du ruller det hele sammen. Vær raus! La det være en liten kant igjen ytterst (den du ruller mot) som kan "lime" igjen brødet. Legg brødene på skjøten på en bakeplate og sett til etterheving. 



Før de skal i ovnen skal brødene pensles med egg. Dryss gjerne litt valmuefrø, sesamfrø eller lignende på toppen. Du kan også snitte brødet hvis du ønsker det. Min kniv var for sløv og dermed ser det bare ut som en tynn stripe i skorpen. Ikke vellykket.



Stek så på 200 grader i 30-40 min.
Nytes aller best varmt fra ovnen, men er også veldig godt kaldt, med en god smak av urter, og saftig fra smøret og melken. Nydelig! Husk at hvis du har kryddersmør til overs er dette helt smaskens å bruke på brødskivene :) 




Ha på godt pålegg, og kos deg :) 


God lunsj :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar