fredag 22. mars 2013

Eplepai, skikkelig, ordentlig amerikansk eplepai :)


Fredag, og endelig helg :) Det vil si at det er lov med noe ekstra godt i dag! Så i dag blir det et forsøk på pai som dessert. Jeg holder på å lage en amerikansk type eplepai, den står i ovnen mens jeg skriver. Bare for å si det, det lukter herlig her! En nydelig duft av eple og kanel som brer seg i stua og kjøkkenet. Kan ikke annet enn å glede meg! 

Den tradisjonelle eplekaken blir fort for tørr for meg, og til tider for søt. Så nå vil jeg eksperimentere litt med den paien jeg alltid har misunt eplekjekke amerikanere på tv. Jeg håper virkelig den svarer til forventningene! Så langt ser (og lukter) det veldig lovende ut :) Jeg lærte meg også et lite triks, nemlig å dekke paiformen med bakepapir før paideigen has oppi. Da kan man enkelt og greit løfte hele paien ut av formen når den er ferdig stekt. Genialt! 

For å komme til oppskriften. Denne gangen har jeg brukt vanlig sukker, ettersom jeg skal ha den neste med meg på jobb, dersom denne blir vellykket, og da lager jeg den "old style" nå, så får jeg heller eksperimentere med annen søtning senere. 

Til bunnen trenger du: 

5 dl hvetemel
1/2 dl melis
185 g smør
2 eggeplommer
2 ss kaldt vann

Mel, melis og smør smuldres, enten med hendene eller i kjøkkenmaskin. Tilsett så egg og vann og kjør det raskt sammen til en deig.


Del deigen i to deler, den ene litt større enn den andre. Legg den lille i kjøleskapet og trykk den andre ut i en paiform dekket med bakepapir. Sett hele paiformen i kjøleskapet mens du lager fyllet. 

Fyll:

5 mellomstore epler
1,5 dl sukker
2 ss vann
1 ts kanel
1/2 ts malt muskat
30 g smør

Eplene skrelles og deles i biter. Jeg brukte en epledeler, da fikk jeg ut kjernehuset og delte i båter på en gang. Hakket så båtene i mindre biter igjen. Ha eplene i en kjele, sammen med sukker, vann, kanel og muskat. Kok det opp, og la det koke til eplene er møre, rundt 20 minutter avhengig av hvor store eplebiter du har. I mellomtiden setter du ovnen på 200 grader, og lar den varme seg opp. 




Når det er ferdig kokt drar du kjelen av platen og rører inn smøret. La fyllet stå og kjøle seg, mens du setter paibunnen inn i ovnen og forsteker den i 10 minutter. Nå kan du ta ut den lille biten med paideig fra kjøleskapet og kjevle den ut. Enten kan du lage et tett lokk, eller du kan lage striper i et rutemønster. Jeg valgte det siste, og kjevlet ut en avlang bit som jeg delte opp i striper. La så hele bakepapiret i kjøleskapet for å la det stivne litt, så det skulle bli lettere å løsne stripene fra papiret og legge de på paien. Når fyllet har kjølt seg litt kan du kjøre det lett i en stavmikser, men ha gjerne igjen noen biter.




Ta paibunnen ut og ha i fyllet. Legg stripene oppå toppen og sett hele paien i ovnen. Stek den i 10 min på 200 grader, og senk så temperaturen til 180. La den steke til den er ferdig, ca 20 minutter. 


Klar for paiglade mennesker!
La den stå og kjøle seg så lenge du klarer, og nyyyyt den så til siste bit! Del med de du er glad i, om det er noe igjen :) Mannen i huset sank ned i sofaen med et "Herreguuuuuud" etter første bit. Godt tegn, tenkte jeg og tok en smakebit. Herregud indeed. Vel, jeg liker ikke å skryte av meg selv, men dette må være omtrent det beste jeg har laget noen gang. Faktisk, det eneste uttrykket jeg har for dette er... Vel jeg sier som Homer Simpson: "Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhh...." *drool*

Prøv selv, da vel! 

Nok en gang: Gaaaaah.... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar