tirsdag 12. mars 2013

Sveler uten sukker

Sveler er i utgangspunktet ikke et søtt brød. Ikke her jeg bor i alle fall. Her har man søtt tilbehør til svelene, som smør og sukker, eller syltetøy og rømme, ost - mye det samme som til vafler egentlig.

Disse svelene har jeg eksperimentert litt med ut i fra en annen oppskrift og kommet fram til min egen sukkerfrie versjon, som jeg fikk godt gehør for hos familien. Junior alene spiste tre stykker, og svigerfamlien gjorde et godt innhuggg i haugen For det blir en stor haug av denne oppskriften.

Hvis du vil ha svelene søte kan du tilsette sukker. Her varierer oppskriftene med alt fra 1/2 til 3,5 dl såvidt jeg har sett, så jeg gjetter på at man kan si "sukre etter smak". Og min smak er - vel - sukkerfritt :)

Hornsalt er den 'magiske' ingrediensen i sveler, og det som gjør at de blåser seg opp og hever litt når de stekes. Du ser det som mange små bobler som sprekker underveis i stekingen. Mange sverger til hornsalt når de skal lage sveler, mens andre ser på det som den reneste antikrist. Jeg regner med at de sistnevnte har gjort det jeg gjorde i dag, nemlig å smake på røra. De som har gjort det vil nok trekke på smilebåndet av minnet, for det er virkelig en uventet opplevelse. Ikke akkurat hyggelig vil jeg si. Hadde jeg ikke visst langt bak i hodet at hornsalt satte en såpass spesiell smak ville jeg antakelig kastet røra og tenkt den var mislykket. Så husk - ikke smak på røra! Lag heller en testsvele og smak på den før du endrer på noe i oppskriften.

Vel, for å komme til saken. Denne oppskriften gir godt og vel to liter røre. Hvis du er litt mer våken enn jeg var i dag kan den fint halveres ;)

4 egg
3 ss palmesukker
3 ss bjørkesøt
5 dråper stevia
1 ss vaniljeekstrakt (kan erstattes med vanlijesukker)
1 strøken ss natron
1/2 ts hornsalt
1 liter hvetemel (ca 500 g)
1 liter kulturmelk
2 ss smeltet smør

Visp sammen egg, vanilje og søtt. Ha natron og hornsalt i melet. Tilsett vekselvis mel og kulturmelk og visp godt imellom. Dette blir tungt å røre, så det regnes som en liten treningsøkt :)
Når du har en klumpfri røre tilsettes smøret og røres inn.

La røra stå og svelle i 15 min mens du finner fram takke eller stekepanne, og en rist til å legge de ferdige svelene på.
Masse røre!

Sett platen på medium varme. Når det begynner å bli varmt steker du en 'testsvele'. Det er alltid greit å lage en prøveutgave først, for å teste varmen i pannen og steketiden per side, smaken etc.

Bruk en liten øse eller en spiseskje og lag sveler i ønsket størrelse. La de steke et par minutter til det begynner å boble seg på overflaten, og snu så. Stek like lenge på andre siden. Overflaten skal bli brun, men ikke svidd.
Legg til avkjøling på rist.
På tide å snu
Fin og gyllen!
De avkjølte må snart stables så de nystekte får plass :)

Smaker aller best fersk, men kan også oppbevares i plastpose en dag eller to, eller fryses. Server til kaffe, med søtt tilbehør, eller lag en lunsjsvele med ost og skinke, litt agurk og en kvast frisk oregano. Eller hva med et salatblad, brie og salami? Det er fordelen med å ha en svele som er nøytral på søtsmak, den kan brukes til stort sett alt :)

Legg gjerne igjen et tips til godt tilbehør til sveler! Jeg er alltid på utkikk etter nye og spennende kombinasjoner :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar