tirsdag 26. mars 2013

Farmors kakao

Dette er ingen slankekakao, og ikke noe jeg serverer ofte. Men noen dager er det rett og slett bare dagen for å servere ordentlig god, fyldig kakao. Som i dag, en god påskedag, etter masse lek og aking ute, og med nybakte boller til. Farmor lagde aldri kakao etter mål, og det gjør ikke jeg heller. Det eneste vi har å gå etter er ca en liter melk. Men det kan noen ganger bli  mindre, og andre ganger mer, alt ettersom mengder av det andre. Derfor er det viktig å smake underveis, så du vet at kakaoen får rett smak til den er ferdig. 


Du trenger: 
1 liter H-melk
Kakaopulver (regia drikkekakao eller annet rent kakaopulver)
Sukker eller annen søtning etter smak
Vaniljesukker eller vaniljeessens
Litt fløte
1 god ss meierismør
I tillegg har jeg i en halv plate mørk sjokolade (70% kakao).  

Ha kakaopulver og søtt i en gryte (begynn snilt med kakaoen, gjerne med kun en spisekje eller to, husk at det er ganske kraftig på smak). Ha litt av melken i og visp det sammen til en grøtete masse. Spe litt og litt med melk mens du visper til du har hatt i ca halvparten, da kan du helle oppi resten og røre det sammen.


Begynner å spe med melk og rører det hele tiden sammen.

Sett så på platen, og la det koke opp mens du rører. Smak til underveis om du skal ha i mer kakao eller mer søtning. Husk at du også skal ha i sjokolade etterhvert, så det er greit å lage den litt svak. Det vil ikke klumpe seg så lenge du bruker visp og ikke sleiv til å røre det ut.

Når kakaoen begynner å bli varm kan du brekke opp sjokoladen og ha den i. (Er det barn som skal drikke kakaoen kan du evt bruke lys sjokolade eller melkesjokolade for en mildere variant. Eller også kutte den ut helt. ) Visp til sjokoladen har smeltet helt og blandet seg med resten. Nå kan du smake igjen. Er kakaoen for kraftig har du oppi en dæsj med fløte. Da blir den straks fyldigere og samtidig mildere på smak. 

La kakaoen koke opp til den småbobler. Da skrur du av platen og lar den roe seg. Ha i en god spiseskje med meierismør og rør det inn til alt er smeltet. Ta gryta av platen og la den så stå og kjøle seg litt. Husk å sette på lokk, da unngår du snerk på kakaoen! 



Nærmer seg kokepunktet, ooog.... der!

Hos oss er kakaoen ikke fullkommen med mindre den har krem på seg. Pisk opp kremfløte med litt vaniljeessens (evt vaniljesukker) og litt søtt (smak til). Pisk til den såvidt danner topper og er såkalt bløt krem. Den skal ikke bli helt stivpisket, med andre ord, da er den aller best i kakaoen. 


Bløt krem er aller best til kakao!

Server til sjokoladefantaster!

Anbefales sammen med nybakte boller :)  Jeg har alltid lært at kakao skal serveres i mugge, og den tradisjonen har jeg videreført til min familie. Ikke vet jeg hvorfor, men det har nå blitt sånn, og jeg synes det er koselig å kunne viderebringe til mine barn. 


Klart for kosestund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar