lørdag 16. mars 2013

Tomatsuppe med litt ekstra grønnsaker, inspirert av Eyvind Hellstrøm


Nå er det høst! Og det vil si suppetid :) Det ruskeværet jeg har ventet på har istedet kommet som strålende sol og blå himmel. Og ingen klager over det! Men nå er det nå en gang sånn at med klarværet kommer kulda, og nå er det virkelig kaldt om morgenene. De siste to dagene har det vært frost når vi står opp, og 2-3 grader når vi kjører i barnehagen. Og på sånne dager lengter jeg etter en god bolle (eller kopp) med suppe. Så her er en tomatsuppe som Eyvind Hellstrøm var så snill og dele, og som jeg har endret litt på (hihi). Undeveis har jeg også noen små kommentarer og endringer til neste gang jeg skal lage denne suppen.
Du trenger: 
6 tomater (plomme eller annen smakstomat)
2 sjalottløk (eller en halv vanlig, gul løk)
1 stort fedd hvitløk eller 2 små
olivenolje til steking
1 gulrot
1 stilk stangselleri
8-9 dl vann
1ss honning
1ss sherryeddik (jeg brukte balsamico)
4-5 blader frisk basilikum (evt  ca1 ts tørket)
litt salt
litt cayennepepper
Hakk løk, gulrot, selleri og hvitløk.


Hakk og fres. Stek det så ;)
Alt unntatt tomatene freses lett i olivenolje i en kjele til det begynner å bli mykt. Skjær tomater i biter. Her gidder jeg ikke å skålde de, siden suppen uansett havner 'under kniven' til slutt. 

Mmmmm, tomat... 
Ha tomatene i gryta og la det surre i et par minutter til tomatene begynner å væske. (Og her bestemte kameraet mitt seg for at det ikke ville ta flere bilder, og jeg måtte værsågod sette det på lading mens suppen ble laget ferdig. Jeg skal ta mer bilder neste gang jeg lager, lover! )
Ha i vannet og la det koke i 10-12 minutter. Når suppen er ferdig kokt tilsettes hakket basilikum, og røres inn. La det trekke et lite minutt mens du finner fram stavmikseren. Kjør alt sammen med en stavmikser til det er glatt. Rør inn honning og eddik - her brukte jeg balsamico, og det gjorde seg veldig godt! Smak til med salt, cayennepepper. Tilslutt piffer du opp suppen med litt cayennepepper, sherryeddik og honning.
Server med gratinert toast, eller min favoritt: smørstekt sopp på toast, gratinert med gulost og parmesan eller cheddarDet er nammis det :) Spekemat er også godt til denne suppen, siden den er mild og rund i smaken. Gulroten gir en fin sødme, spesielt sammen med honningen, og sellerien gir en liten frisk spiss, som går veldig fint sammen med det lille sterke fra cayennepepperet.


Personlig synes jeg det ble en litt for utvannet smak på suppen. Tomatsmaken var der, men den var så svak, så vag at det var som om den ikke turte å komme skikkelig fram. Så jeg har redusert vannmengden fra 1 liter, som herr Hellstrøm bruker, til ca 8-9 dl, avhengig av hvor kraftig smak jeg ønsker. Koketiden kan også forlenges, da fordamper mer av vannet og smakene kommer bedre fram. 
Dette tror jeg er en super suppe til f.eks barn som ikke er så glad i grønnsaker. Suppen smaker tomat, men det er en mild og god tomatsmak, og gulroten gir en god sødme, samtidig som sellerien gir litt friskhet. Og så er det masse næring i en liten bolle. Andre rotfrukter kan selvsgt også tilsettes, og vil sette sitt preg på suppa; kålrot, sellerirot, fennikel, pastinakk... Bruk fantasien! Cayennepepperet kan selvsagt sløyfes om det er små barn som skal spise, men junior slukte nedpå han, trass i litt pepper i suppa :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar