tirsdag 26. mars 2013

Marengs - en enkel og god søtsak


I dag har det vært aktivitet uten stans på kjøkkenet. To eplepaier, pizza og to brett med marengs er unnagjort. Nå har jeg tatt kvelden med god samvittighet. 

Eplepaiene er laget til jobben, og jeg håper de faller i smak! Pizza ble en hit hos store og små da broren til mannen med familie kom på besøk, og nå lurer jeg litt på hvem som skal få marengs. Etter paiene ble jeg sittende igjen med masse eggehviter, og da er det enkleste og greieste å lage marengs. 

Marengs, er en lett, luftig og søt liten nytelse. Perfekt til kaffen, eller som en liten søtsnack når man har lyst på noe godt. Vanligvis lager jeg marengs med sukrin og stevia, men i dag har jeg laget med sukker, ettersom jeg har planer om å gi de bort til noen som vil ha. Marengs med sukrin og stevia blir mye lettere og luftigere enn tradisjonelle marengs, og er nesten som skum som smelter på tungen. Veldig godt, synes jeg, men det er delte meninger om det, og mange liker absolutt de tradisjonelle best. 

Marengs inneholder egentlig bare to ting: eggehviter og sukker. Det viktige å tenke på med marengs er at alt utstyret er rent og helt uten fett, og at det ikke finnes spor av eggeplomme i hvitene. Da får du nemlig ikke til å piske eggehvitene stive.
I dag har jeg brukt:

6 eggehviter
2,5 dl sukker

Pisk eggehvitene til de skummer og begynner å bli hvite. Ha så i sukkeret en spiseskje om gangen. Da forhindrer du at det blir liggende sukker på bunnen av bollen som ikke blandes med resten av massen. Pisk til du får hvite, seige topper. Når du løfter vispen skal det stå igjen spisser i bollen. Ideelt sett skal du kunne snu bollen på hodet uten at noe av marengsrøren faller ut. Men du kan også teste med fingrene. Ta litt marengs på tommelen og dypp pekefingeren bortpå. Dra fingrene litt fra hverandre. Du skal da kunne dra marengsen ut som en tråd mellom fingrene. 


Når marengsen er ferdig pisken kan du velge om du vil farge hele eller deler av røren. Bruk i så fall gelefarger, som ikke gir fuktighet til marengsen. Jeg farget halve massen blå og lot den andre være hvit. Så lagde jeg tofargete marengstopper med sprøytepose og stor stjernetip.

Du kan også sette marengsen i topper på bakeplater med to spiseskjeer. Det er alt etter smak, egentlig. Marengs kan varieres til det uendelige både i farge og form. Essenser kan tilsettes for smak, som f.eks vanilije, karamell, sjokolade, bærsmaker o.l. Marengs er egentlig en veldig takknemlig dessert :)

Når du har fått marengsen som du vil ha den setter du brettene inn i ovnen på 100 grader og lar de steke i 1 time. Og her kommer trikset. Når timen er gått skrur du av ovnen og lar margensene stå der til ovnen er kald. Lager du om kvelden, sånn som jeg, så la de enkelt og greit stå over natta, og ta de ut dagen etterpå. Da får du de fine og crispy utenpå, og seige og gode inni. Mmmm :) 


Oppbevar i tett boks, da er de holdbare i ukesvis. 


Føler jeg skriver dette mye på bloggen, men: Mmmmmmm... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar