tirsdag 26. mars 2013

Boller med marsipan


Jeg har funnet verdens beste bolleoppskrift. Og det var - ikke uventet - i et ukeblad. Det ukebladene serverer av gjærbakst kan etter min mening sjelden bli bedre. Selvsagt kan man tilsette fyll og ting som man ønsker, og bytte ut enkelte ingredienser med andre tilsvarende, men grunndeigene er som regel bunnsolide.  


I dag skal vi lage boller, siden det er masse snø ute, sola skinner i det fjerne, og det er god påskestemning i heimen. Junior sover akkurat nå, så jeg setter deigen, og så lager vi boller sammen når han våkner. Han elsker å bake, og elter deig som en profesjonell. I tillegg er han smakssjef, en jobb jeg tror han trives godt med ;) 
Flere og flere bruker tørrgjær når de baker, og det funker jo bra. Jeg sverger likevel til fersk gjær når jeg kan, og hvis jeg bruker tørrgjær så løser jeg den i væske på samme måte som med fersk gjær, rett og slett fordi jeg synes deigen hever bedre da. 

Til bolledeigen trenger du: 

500 g hvetemel
100 g smør
50 g gjær
3,5 dl melk
100 sukker (jeg bytter ut med annen søtning - bjørkesøt, sukrin og stevia)
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts bakepulver
200 g marsipan (husk at når du har marsipan i bollene kan du med fordel redusere sukkermengden med ca halvparten, hvis ikke blir det veldig søtt)
egg til pensling (kan sløyfes)

Smelte smøret i en gryte. Ta gryten av platen og tilsett melken - la det stå til det er ca 37 grader. Smuldre gjæren i en bolle og hell over melkeblandingen (om du bruker tørrgjær ha melkeblandingen i bollen først og rør så gjæren inn etterpå). Ha i salt, kardemome, vanilje og sukker eller søtning og rør det raskt inn. Ha i nesten alt melet og elt det sammen til en deig. Spe på med mel til du har en smidig og fin deig som ikke klisser. 

Sett til heving i en time, eller til den har doblet størrelse. Husk at lang nok hevetid er viktig for å få gode boller! Det gjelder å ikke ha dårlig tid, både på for- og etterheving, så bollene får muligheten til å bli store og luftige. 

Når deigen er ferdig hevet har du den ut på melet bakebord og deler den opp i emner. Nå kan du tilsette marsipanen, på to måter. Enten skjære den i små terninger og elte inn i deigen, eller trille ferdige boller og ha en klump marsipan i en fordypning på toppen. Jeg foretrekker den første metoden, for den gir samme opplevelsen som f.eks en sjokoladebolle. Man finner stadig små skatter etterhvert som man spiser bollen, fremfor å ha en god søtklump på toppen - som en skolebolle, og så bare tørr, kjedelig bolle rundt. Men dette er en smakssak, og begge deler er veldig godt. 


Så, jeg skjærer opp marsipanen i terninger og elter den inn i deigen før jeg deler den i emner. Trill så boller og sett de på et stekebrett. La de etterheve en halvtimes tid, så de får bli store og gode. Jeg synes etterhevingen er det viktiste leddet for å få gode og luftige boller! Her er det veldig lett å bli utålmodig og sette bollene i ovnene for tidlig, men da vil de bli mer kompakte og harde. Hold ut! 


Ikke alle som ble heeelt runde, men jeg fikk litt hjelp av junior. Dette var jo et samarbeidsprosjekt!

Pensle med egg og stek i ovnen på 225 grader i 10-20 min. Steketiden avhenger av hvor store du lager bollene. Mine er som regel ganske så store og jeg har de inni ovnen i 20-25 min. 
Ta de ut når de er ferdig stekte og legg på rist til avkjøling.
Serveres aller best lune, til en kopp kaffe eller kakao :) 

Marsipanen på utsiden vil bli brun og nesten ekstra god synes jeg. Inni vil den være 
små dråper av himmelsk nytelse for marsipanelskere :) 

Aller best er nystekte boller sammen med farmors kakao

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar