torsdag 28. mars 2013

Ovnsbakt crispy kyllingfilet fylt med mozzarella og servert med honey mustard dressing og urtesurret ris


Her sa jo tittelen det meste. Men like fullt, dette er en saftig og sprø middag med mange gode smaker! Og det beste av alt er at det ikke trenger å friteres for å bli sprøtt og godt.

Originaloppskriften kommer fra weight watchers, men jeg har endret den litt etter mine egne ønsker, og laget en honey mustard dressing etter oppskrift fra Friday's. Veldig enkel, og veldig god :) 
Du kan jo begynne med å lage denne, siden den skal brukes flere steder. 

Honey mustard dressing:

4 ss sennep (jeg brukte dijonsennep og hadde da i kun to gode spiseskjeer)
4 ss flytende honning
1 ss hvitvinseddik (kan sløyfes)
1,2 dl majones
1,2 dl rømme

Bland alt sammen og sett kjølig til du skal bruke den.


Så til selve kyllingen. Her trenger du: 

1 kyllingfilet per person
honey mustard dressing
1 sjalottløk, evt 1/2 vanlig løk
salt og pepper
litt chilipulver (ca 1/4 ts)
corn flakes - ca 1/2 kopp per filet
fersk mozzarella  - en drøy halvcentimeter tykk skive per filet 

Til denne retten skal jeg ha litt flere ingredienser i dressingen og tilsetter en finhakket løk, litt salt, litt pepper og en liten dæsj chili (jeg gjorde dette mens jeg laget dressingen, som du ser på bildet over). Del opp dressingen i to boller, med litt mer i den ene ca 2/3 og 1/3. Bollen med minst i setter du i kjøleskapet - denne skal serveres sammen med den ferdige maten.

I en annen bolle knuser du corn flakes. Jeg bruker bare nevene og knuser til ønsket størrelse.


Så til kyllingen. Her snitter jeg opp langsiden av filetene et stykke og huler ut innover med en skarp kniv så jeg får en lomme til å putte mozzarellaen i. Pass på at du har minst 1/2 cm igjen til kanten av fileten. Det er bedre å skjære for lite enn for mye, for å hindre at innholdet kan renne ut. Fyll med mozzarella, brett åpningen sammen og fest med tannpirkere. Tannpirkerne kan stilles sånn at åpningen står litt opp fra underlaget.


Etter de er ferdig fylt legges filetene en og en i dressingen. Vend godt rundt så hele blir dekket, og legg deretter oppi cornflakesbollen. Dekk hele fileten med cornflakes og legg så i en ildfast form. Gjenta med alle filetene. 


Ovnen skal stå på 220 grader, og kyllingfiletene skal steke i ca 30 min til de ikke lenger er rosa inni. Skjær et snitt i den mest kjøttfulle delen for å se, dersom du er usikker. Jeg senket temperaturen på ovnen etter ca 20 min til 150 grader, for da begynte filetene å bli ganske så brune på toppen. 

Mens filetene steker setter du over vann til ris og koker denne til den er ferdig. For å lage urtestekt ris trenger du: 
ferdigkokt ris - beregn mengde ut i fra hvor mange som skal spise
litt nøytral olje, nok til at ikke risen klistrer seg sammen
en god neve frisk kruspersille og koriander 

Ha oljen oppi risen mens den er i gryta (pass på at det ikke er mer vann igjen) og la det surre litt på lav varme mens du rører. Finhakk urtene og ha de oppi, og la alt stå på svak varme og godgjøre seg til resten av måltidet er ferdig. 



Til sist lagde jeg en enkel tomatsalat: 

en pakke piccolotomater
1/2 rødløk
1/2 pakke fetaost (ca 3-4 ss), med litt av oljen

Tomatene skylles og deles i to. Ha i en bolle. Rødløken finhakkes og strøs over tomatene. Ha i fetaost til du synes det er nok, jeg brukte ca 4 toppede spiseskjeer, sammen med litt av oljen, og vendte det inn så alt ble dekket. Dryss litt finhakket persille og koriander over. Sett kjølig til det skal serveres. 


Så. Når kyllingfiletene er ferdige tas de ut av ovnen og serveres på tallerken sammen med ris, salat og litt dressing. Husk å ta ut tannpirkerne! Vær obs på at cornflakestoppingen ikke sitter godt fast, ettersom dressingen ikke stivner under steking. Til neste gang vil jeg eksperimentere med en dipping som stivner på fileten i ovnen og som gjør at crunchen sitter fast når man skal spise. 

Ut over det er det ingenting å si på smaken, det var en nydelig, søtlig smak av kyllingen, med en frisk smak av persille og den litt spesielle koriandersmaken fra risen, samt det litt skarpe og syrlige i tomatsalaten. Alt i alt en perfekt kombinasjon! Nydelig var det. Osten hadde smeltet og hang i lange tråder når vi dro biter fra hverandre, og ga en god og mild rundhet til fileten. Et veldig vellykket måltid, om jeg får si det selv :) 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar