torsdag 14. mars 2013

Sukkererstatningene jeg bruker


Jeg fikk et spørsmål om de forskjellige sukkererstatningene jeg bruker, og om jeg kunne gi et lite "kurs" i de. Jeg skal gjøre så godt jeg kan! Jeg bruker bare naturlige søtninger, ikke natreen, splenda osv, som er kjemiske søtningsmidler. Jeg skal her prøve å skrive ned mine erfaringer og det jeg vet.
Det er ikke så mye å lære når det kommer til bruken, det gjelder å prøve seg fram og bli fortrolig med de forskjellige :) En del av sukkererstatningene har en bismak som ikke er så fryktelig god, derfor lønner det seg å finne blandinger som balanserer hverandre ut, så slipper man det. Sukrin og stevia f.eks er veldig fint å blande.

Stevia er en urt, og rundt 200- 300 ganger søtere enn sukker, så det sier seg selv at du ikke trenger så mye. I tillegg til å ha null kalorier og faktisk dempe søthunger, har stevia også antibakterielle egenskaper og virker styrkende og regulerende på blodsukkeret. Ettersmaken til stevia er distinkt, uten at jeg klarer å sette ord på hva det faktisk smaker. Stevia finnes i både pulverform og som flytende ekstrakt, og tilsatt mange forskjellige smaker, som f.eks vanilje, karamell og sjokolade. Jeg bruker den helt rene steviaekstrakten, uten tilsatt smak. Mer om stevia kan du lese her. Det er veldig interessant! 
Flere gartnerier selger stevia, og det er en super plante å ha i krydderhagen. Napp av et blad, riv det i to og putt i teen, så blir den god og søt, og kjernesunn :) Bare husk at den ikke overlever ved temperaturer under 10 grader.

bilde lånt fra iHerb.com

Sukrin heter egentlig Erythritol, og er et sukkeralkohol man finner forskjellige typer frukt, bl.a i epler. Jeg mener og tror det er ca 30 ganger søtere enn sukker. Den har en isete ettersmak, omtrent som når man har spist en isbit og så putter en sterk mintpastill i munnen. Ikke så veldig behagelig å bruke for mye av, med andre ord. Men sukrin og stevia "nuller hverandre ut" når det kommer til ettersmaken, så i et godt blandingsforhold smaker man ingenting annet enn søtt.  Produsentene av sukrin, funksjonell mat, har også laget en ferdig blanding av sukrin og stevia, som visstnok ikke skal ha noen ettersmak. Det heter Sukrin + og fås på helsekost eller funksjonell mat sine hjemmesider. Jeg har ikke prøvd det enda, siden jeg har et godt lager av både sukrin og stevia, men hvis det er som de sier, så vil det gjøre ting mye enklere for de som ikke liker å blande på magefølelsen. Funksjonell mat har også en oppskriftsside med forskjellige kaker og lignende laget med sukrin. Det kan være et godt sted å starte for å prøve seg.
Sukrin finnes som krystaller (sukkerkonsistens) og som melis. Sukrin + finnes foreløpig kun som krystaller.
Jeg pleier å halvere mengden (minst) når jeg bruker sukrin og bruker kun noen dråper flytende stevia til. Hvis du ser på oppskriftene jeg har lagt ut så ser du at forholdene mellom sukrin og stevia tas litt på feelingen, og det er egentlig det beste synes jeg, for det avhenger også litt av hvor søte råvarer du har ellers, og hvor søtt du vil ha sluttproduktet. 

Sukrin og stevia har GI lik 0 og ingen kalorier, dvs de tas ikke opp i kroppen og gir ingen blodsukkerstigning.

Bjørkesøt har ingen bismak, smaker nesten nøyaktig som sukker, og er like søtt som sukker. Veldig enkelt å bruke, men også den dyreste erstatningen jeg har kommet over så langt. Den utvinnes fra blant annet bjørk (derav navnet) og forskjellige typer grønnsaker. På fagspråket heter den xylitol, og er nok et stoff mange kjenner igjen fra bl.a tyggis. Så ja, den er bra for tennene i tillegg :) Ikke verst for et søtningsmiddel! Husk bare at i store mengder kan bjørkesøt virke avførende. 


bilde lånt fra iHerb.com

Bjørkesøt har GI på rundt 7, så den gir minimalt med blodsukkerstigning
NB! Hunder tåler ikke xylitol, så ikke gi kakerester o.l. med bjørkesøt til hunder! 

Palmesukker, eller kokosblomstsukker, har en høyere GI, mellom 36 og 55 (derom strides de lærde), men er samtidig mye sunnere enn sukker blant annet fordi det inneholder endel næringsstoffer. Det er brunt, og har en karamellaktig smak. Veldig godt, men kan bli kraftig i store mengder, så det kan lønne seg å blande ut med andre erstatninger, både for smakens skyld og for å  minske blodsukkerstigningen.


bilde lånt fra iHerb.com
Jeg liker å eksperimentere med søtninger og blandinger av de forskjeliige typene, og bruker i hovedsak disse fire, samt yaconsirup hvis jeg trenger sirup av noe slag.

Yaconsirup har en veldig lav GI, mellom 3 og 5, og tas derfor opp i kroppen i veldig liten grad, og gir følgelig veldig liten til ingen blodsukkerstigning. I tillegg inneholder den flere næringsstoffer og antioksidanter, og virker positivt på tarmene og tarmfloraen. 


bilde lånt fra iHerb.com
Jeg handler stort sett all søtning på iHerb, eller på helsekost hvis jeg trenger det umiddelbart. Men prisforskjellen er himmelvid. 

På engelsk er navnene litt annerledes, bortsett fra for stevia, som heter nettopp det. Sukrin heter erythritol og bjørkesøt heter xylitol eller birch sugar. Det er mange leverandører, så les gjerne litt om de forskjellige, se på innholdslister osv før du kjøper. Jeg fokuserer på at det skal være rent og økologisk.

Du får også kjøpt de fleste hos Økosjokolade, en norsk nettside om sjokolade og som selger ingredienser til å lage din egen, økologiske, rene, sukkerfrie sjokolade. Det er nammelig godt, og anbefales på det varmeste til de som har lyst til å prøve seg :) De har mange oppskrifter på sidene sine og selger alt av ingredienser som trengs, enten i startpakker eller som enkeltingredienser. Les og la deg friste! Fantastisk :)  

Til sammenligning kan jeg skrive at vanlig, raffinert sukker har en GI på ca 63, som er ganske så høyt, null næringsstoffer, høyt innhold av kalorier og gir kroppen kun ren, eksplosiv energi og en voldsom blodsukkerstigning med påfølgende insulinproduksjon. Dette gir det berømte "sukkerkicket" med det etterfølgende "sukkerlowet", altså en trøtthet med kreven etter mer sukker pga forhøyete insulinnivåer. Dette sliter på blant annet leveren. Energioverskuddet lagres i kroppen i form av fett. Ettersom sukker er så lett tigjengelig og omsettelig energi brukes og lagres dette fremfor fettet som allerede er lagret i kroppen. Det lagrede fettet krever flere prosesser for å bli tilgjengelig som forbruksenergi. Ergo; sukker disponerer for både diabetes og overvekt.

Det er i mitt hode ingen grunn til ikke å bytte til naturlige søtninger! 
Har du noen kommentarer eller spørsmål så vær så snill og kom med de. Jeg skal svare etter beste evne :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar