søndag 17. mars 2013

Kjøttkaker med potetgrateng og smørfreste grønnsaker


Åh kjære, det har vært en vill uke. For en uke siden begynte jeg i ny jobb, og i helgen som var hadde jeg hele familien på besøk, med alt det fører med seg av kos, mat, drikke, unger og lek. Herlig! 

Mandag hadde jeg min første arbeidsdag, og etter det har tiden gått i ett med opplæring, rydding og vasking av hus, og en liten gutt som holder på å få toårsjeksler. Med andre ord, altfor lite søvn, masse arbeid, og virkelig ingen tid til å bake eller lage noe spennende til middag. Nå, derimot, føler jeg at jeg begynner å få hodet, om ikke over vannet, så i det minste nærmere overflaten, og jeg skal feire det med å lage en bedre middag, og noen smellgode havrecookies til kveldkos. We're back in business! 

Brød kan forresten brukes til så mangt. Har du brød til overs du vet du ikke får spist opp, eller som begynner å bli tørt? Skjær det i skiver og putt i fryseren. Da er det enkelt og godt å ta opp noen skiver når du trenger, til f.eks kjøttkaker :) 


Det er sjelden feil med litt brød til maten, eller i, for den saks skyld :)
Potetgratengen er såre enkel.
Du trenger: 

poteter (jeg brukte tre store poteter til tre personer)
1/2-1 løk
2-3 fedd hvitløk
ca 3 dl fløte
ca 2 dl melk 
salt og pepper etter smak
revet ost 

Skjær opp poteter i skiver, eller bruk en ostehøvel om du vil (jeg synes skivene blir for tynne da, men det er en smakssak). Skrell løken, del den i to, og skjær tynne halvskiver. Hvitløken skrelles.
Poteter og løk legges lagvis i en ildfast form. Om du vil kan du presse litt hvitløk over hvert lag, eller ta alt på toppen. Det samme gjelder salt og pepper. Smaken kommer fram uansett. Når formen er full heller du over fløte og/eller melk til det nesten når toppen, ha ca 1/2-1 cm igjen til kanten av potetene. Bruk skjønn og prøv deg fram. Så strør du på ost, om du vil (det er veldig godt uten også!), og setter i ovnen på ca 200 grader. La den stå der i ca en time, til potetene er gjennomkokte. Husk at jo tykkere potetskiver du har, jo lengre tid tar det for gratengen å bli ferdig. For en ekstra liten piff kan du krydre med urter, og rive litt parmesanost på toppen. Mmmm :) 
Her var jeg så oppsatt på å få gratengen i ovnen så tidlig som mulig, så jeg glemte i farten å ta bilder. Men dette er så enkelt at det skal godt gjøres å gjøre det feil. Godt smaker det i alle fall uansett!

Så til kjøttkakene. Her trengs:  
500 g kjøttdeig
3 skiver brød eller loff
1 ts tørket ingefær
1/2 ts muskat
salt og pepper
1 god ss finhakkede urter (jeg brukte kun timian i dag) 
smør til steking

Det er få ting som er så enkelt som å lage kjøttkaker. Brødskivene skjærer du skorpen av før de legges et par minutter i kaldt vann til de er myke. Klem vannet ut av de og ha de i en bolle. Bland så alle ingrediensene i. Kna alt sammnen til du får en deig som er litt seig. Her er det aller best å bruke hendene, selv om det er en klissete jobb. Foodprocessor kan også brukes, men selv foretrekker jeg gammelmetoden. Her kan du godt bruke engangshansker, om du har, så slipper du unna litt skrubbejobb på hendene.



Så til steking. Lag kaker, enten med hendene eller med to spiseskjeer. Uansett lønner det seg å være fuktig på enten hender eller skjeer, så ikke deigen klistrer seg fast. Ha kakene rett i varm stekepanne med godt med smør i. Kjøttkaker skal stekes i smør. Det er det jeg har blitt opplært til i alle fall - at er det noen man absolutt skal steke i skikkelig smør, så er det kjøttkaker og biff. 

Og for å få kjøttkaker som er sprø utenpå og saftige og gode inni er det et par triks som kan være verdt å ta med seg. Det første har du brukt allerede, ved å ha fuktig brød i deigen. Så: Stek kjøttkakene på relativt høy varme. Det skal frese godt i pannen når du har i smøret, og det skal skumme godt rundt kjøttkakene når du legger de oppi. La de steke i noen minutter før du snur de og steker på andre siden. Til slutt setter du de opp på høykant og lar de frese litt. Du ser kanskje at kjøttkakene ikke er gjennomstekte, og det er helt greit. Trikset nå er å enten legge de i en gryte med saus, eller, hvis du ikke har saus, legg de i en ildfast form og sett de i ovnen på rundt 150 grader en liten stund. 

Jeg hadde akkurat stekt ferdig potetgratengen og satte kjøttkakene inn i ovnen kun på ettervarmen til alt var ferdig. Det fine nå er at alle kjøttkakene har en sprø stekeskorpe som gjør at saftene ikke renner ut, så når den får bakt seg litt i ovnen, eller kokt litt i sausen, så vil du få en knallgod og saftig kjøttkake. 

Ved siden av hakket jeg opp litt restegrønnsaker jeg fant i kjøleskapet; sellerirot, kålrot, kål og sukkererter. Disse ble frest lett i smør og så satt til side på veldig svak varme til alt var ferdig. På den måten blir de ikke svartstekt, men bevarer fargene og smakene sine, og får en god smørsmak. Strø litt pinjekjerner på toppen ved servering. 



Skikkelig god, norsk husmannskost :) Server til sultne gjester! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar