onsdag 13. mars 2013

Tildekka gardkjærring - en trøndersk vri på tilslørte bondepiker


Okay, jeg kunne ikke dy meg. Med en liten rest av plommesyltetøy i kjøleskapet og en søthunger på kveldstid tenke jeg jeg ville lage noe søtt, nemlig tildekka gardkjærring, en ny spesialitet. Enkelt sagt inspirert av tilslørte bondepiker, men laget med - ja du gjettet det - plommer :) 

Ettersom jeg føler meg mer og mer som en trønder for hver dag som går, så føler jeg det rett å kalle dette for noe som ligger meg nærere enn det fine riksmålet, og da passet det best med tildekka gardkjærring. Egentlig skulle det vel dialektmessig sett hett "tedekka", men siden jeg ikke er fullblods trønder så lar jeg den gå ;)

Meget enkelt og veeeldig godt! 

Tildekka gardkjærring:

3 dl kremfløte
søtning etter smak
1 ts vaniljeekstrakt (kan også bruke vaniljepulver eller vaniljesukker)
ca 3 dl plommesyltetøy (du kan selvsagt også bruke annet syltetøy)
strøkavring (se lenger ned for oppskrift)

Fløte, søtning og vanilje piskes til krem. Pisket krem, strøkavring og plommesyltetøy legges lagvis i et høyt glass. Avslutt med krem på toppen og et dryss med kavring. Server straks! 
Som en fotnote skal det nevnes at jeg lagde i altfor stort glass. Bruk små, nette, petite glass med noen få munnfuller i. For dette er mektige saker!


Namnam med knas på toppen!

Strøkavringen har jeg laget etter oppskrift fra Wenches kjøkken på TV2, men endret litt på målene: 
4 dl malt brød
2 ss sukker
1 ts kanel
1 ss smør

Her bruker jeg faktisk sukker, for såvidt jeg vet er det ingenting annet som karamelliseres når det smelter, sånn som sukkeret gjør. Om noen vet, vær så snill og si i fra! Men jeg har halvert sukkermengden fra originaloppskriften, og det ble fortsatt søtt og godt :)

Brødet malte jeg i et par omganger i kverna som fulgte med stavmikseren min, men har du foodprocessor så er nok det aller enklest å bruke!

Smelt smøret i en stekepanne og tilsett resten av ingrediensene. Rør rundt i blandingen hele tiden, til den har fått en karamellaktig farge og blitt tørr. Tiden avhenger av hvor ferskt (og fuktig) brødet er, men du merker når det begynner å bli tørt og sprøtt i panna. Hell på et fat og avkjøl.  


Sprøtt og godt!

Det var gardkjærringa si det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar