søndag 10. mars 2013

Halvgrovt foccaciabrød med soltørket tomat, oliven og sesamfrø

Et godt foccaciabrød er et nydelig følge til en rekke måltider, alt fra gryteretter og supper til lasagne og salat. Eller som sandwichbrød med salat, pesto, tomatskiver og fersk mozzarella, mmmmmm!

Dette lyse, saftige langpannebrødet finnes det sikkert hundrevis av oppskrifter på, og hvis man først begynner å lage det selv, så kommer man gjerne etterhvert fram til en egen vri som smaker utmerket til eget bruk. Og da blir det bare bedre og bedre :)

Jeg liker litt smak på selve brødet, og ikke bare på toppen, derfor blander jeg tomater og oliven i deigen. I tillegg har jeg litt grovmel i, samt krydder i melet. Sånn blir hele brødet skikkelig smakfullt :) Men der har nok alle sine egne preferanser.

Så her er min oppskrift til ett stort langpannebrød:

7 dl lunkent vann
50 g gjær
1 dl olivenolje
1 ss honning
5 dl assortert mel (i dag brukte jeg sammalt hvete og sammalt bygg)
1 ts tørket ingefær
1 ts tørket oregano
ca 10 dl hvetemel

grovhakket soltørket tomat etter ønske
grovhakket sort oliven etter ønske
olivenolje
tørket rosmarin (kan godt bruke frisk om du har!) etter ønske
flaksalt etter ønske
litt sesamfrø

Rør gjæren ut i vannet. Tilsett olje, honning og salt, og rør dette raskt sammen med en sleiv. Ha i grovmel sammen med krydderet og rør inn. Tilsett til slutt hvetemel i flere omganger og elt til deigen blir seig. Den skal bli litt fast, men fortsatt klissete. Sett til heving i 40-60 min, til deigen har nådd omtrent dobbel størrelse.

Etter heving har du i soltørket tomat og oliven, og rører dette raskt inn i deigen.



Hell alt over i en smurt langpanne, evt dekket med bakepapir, og trykk deigen utover med en slikkepott (slikkepotten kan du stryke litt olje på, så setter ikke deigen seg fast). Ha litt hakkede tomater og oliven på toppen. Strø litt rosmarin over, og ha på flaksalt og sesamfrø. Til slutt ringler du litt olivenolje over det hele.
Hvis du ønsker "huller" i deigen kan du ta litt mel på en finger og dytte den nedi på forskjellige plasser. Jeg lager den ujevn over det hele ved å dra den utover med en slikkepott.

Ferdig "pyntet" og klar til etterheving!

Etterhev i ca 20-30 min. Sett så på nederste rille i ovnen på 200 grader i rundt 30 min, til skorpen er sprø og kanten gyllen. Avkjøl litt i formen før du har det over på en rist.

Mmm, ser det ikke godt ut?

Tips: Hvis du skal servere til mat, så sett en bit brød inn i ovnen de siste minuttene før maten er ferdig. Lunt foccacciabrød med smør eller olje er fantastisk godt!

Ferskt foccaciabrød trenger egentlig bare smør :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar