lørdag 23. mars 2013

Biffsnadder - en god, gammel klassiker med en personlig vri


I dag har eplepaien fått bein å gå på, den lille biten som var igjen etter tidenes fråtsing i går kveld :) I dag blir det enkel kveldskos for mannen og meg. Junior har fått en god spinat- og skinkeomelett til middag, ettersom han ikke spiser biffkjøtt. Og så er det litt kos med romantisk middag for to, stearinlys og litt alenetid etter godgutten er i seng. Han har entret sin beste trassalder nå, og det kan være en og annen prøvelse innimellom moroa. 

Biffsnadder var vel "nasjonalretten" før tacoen, og fortsatt er det mange som sverger til denne retten til middagskos. Og det er i grunnen veldig godt synes jeg, når jeg får sette mitt eget personlige preg på det ;) 
Den klassiske biffsnadderen består av kjøtt, løk, paprika og sjampinjong, toppet med bernaisesaus. Personlig er jeg ikke så glad i bernaise, men har til anledningen gått til anskaffelse av en pose (!) bare fordi det liksom hører med til retten.

Biffsnadder lages enkelt ved å skjære kjøtt i passende terninger, paprika i skiver og sopp og løk i båter. Fres alt sammen til kjøttet er ferdigstekt og server med pommes frites og bernaisesaus. 

Vel, det var den klassiske retten. Jeg gjør et par endringer. For det første så bytter vi ut pommes frites med hvitløksstekte poteter. Dette er mannens spesialitet og er kort sagt poteter hakket i små terninger og stekt i masse olje med masse hvitløk, salt og pepper. Nammenam, og en perfekt snacks til god mat :) 

For det andre så bytter jeg ut paprikaen med hakkede urter. Jeg liker ikke paprika, og synes urter setter mye bedre smak på kjøtt og sopp enn paprika gjør. Og til slutt så har jeg i litt fetaost for å gi retten en ekstra smak. Bernaise ble både mannen og jeg til slutt enige om at vi ikke ville ha, så posen får stå i skapet og vente på en mulig annen anledning. 

Okay, det lønner seg å begynne med potetene. 
Her trenger du:

Poteter, ca 1,5 per person, avhengig av størrelse (jeg brukte 1,5 stor potet per pers)
Solsikkeolje
1/2 hvitløk (altså 4-5 fedd)
salt og pepper

Vask og evt skrell potetene. Jeg skreller aldri potetene med mindre jeg må. Jeg synes det er knallgodt, særlig på stekte poteter, at skallet  får være med og sette smak på retten. Skjær potetene i staver eller terninger i ønsket størrelse. Husk at størrelsen påvirker steketiden.

Ha godt med olje i en dyp panne eller gryte. Og da mener jeg at oljen skal stå ca 1/2 cm over bunnen. Oppi oljen presser du hvitløken. Varm så herligheten opp til det begynner å frese rundt løken. Bruk høy varme på komfyren. Ha så i poteter, salt og pepper. La det frese litt på høy varme, før du skrur det ned på middels og setter på et lokk. Husk å røre litt innimellom, så alt blir jevnt stekt. Når potetene er gjennomstekte tar du lokket av og skrur opp varmen igjen. La det frese seg godt opp, og vend ofte med en stekespade så de ikke klistrer seg for mye sammen. Ikke rør, for da blir det fort mos, ettersom potetene nå er møre. Når potetene får en god stekeskorpe er de ferdige. 




Så selve biffsnadderet. Her trenger du:

Biffkjøtt, ca 200 gram per person
1/2-1 løk
Sjampinjonger
Urter og krydder etter smak
salt og pepper
Fetaost

Begynn med sjampinjongene. Skjær de opp i terninger og stek i smør til de har fått en liten stekeskorpe. Underveis hakker du opp urter og har oppi, evt krydrer med det du ønsker. Jeg brukte oregano og basilikum, siden jeg synes det gjør seg veldig godt sammen med hvitløk. Når det er ferdig stekt har du det i en bolle og setter det til siden. 




Biffen skjæres i terninger. Hakk løken i biter og blank litt i smør før du har i kjøttet. Krydre med salt og pepper. La det surre til biffen er gjennomstekt. Krydre med det du ønsker. Jeg hadde oppi tørket chili. På slutten tilsetter du sjampinjongene og rører alt sammen. Skru av varmen og la det trekke litt sammen. Tilsett fetaost på slutten, rett før du tar pannen av platen. 


Anrett på tallerken, sammen med potetene, og server som lørdagssnacks med en kald pils :) 

Kos deg og ha en fin kveld :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar