torsdag 4. april 2013

Calzone med feta og spinat


Det er et haraball på jobb for tiden, og jeg har ikke hatt verken tid eller overskudd til noe spennende matlaging de siste dagene. Men nå har jeg samlet inn både tid og inspirasjon så jeg kan få laget noe godt til middag i dag. I går lagde jeg en knallgod lasagne, men siden jeg allerede har skrevet om det så sparer jeg innleggene til noe nytt.

I dag er populært kalt restetorsdag, og i lys av det skal vi i dag ha resten av lasagnen fra i går. Men siden det ikke er så mye må jeg lage litt ved siden av. Helst grønnsaker, og enkelt. Så da ble det calzoner. Og ettersom jeg fortsatt er på jakt etter det ultimate feta- og spinatfyllet så prøver jeg igjen. Og jeg må si jeg kommer nærmere og nærmere for hver gang! Kanskje neste gang blir full klaff... 

Til 5 store calzoner trenger du: 
Pizzadeig
Fyll
Litt strøost 
Vi starter med pizzadeigen. Den er veldig enkel, og jeg bruker aldri mål, annet enn på vannet. Finn fram mel, 1/2 pk gjær, salt, olje og et litermål. 

Begynn med 3 dl lunkent vann og ha i miksebollen. Løs gjæren i dette (jeg gjør det både om jeg bruker fersk eller tørr gjær). Ha i ca 1/2 ts salt og bortimot et par ss olje og rør litt rundt. Ha så i mel litt etter litt og miks med eltekroken (eller rør med en sleiv) til deigen begynner å bli fast. Fortsett å tilsette mel til du ser at deigen slipper kantene i bollen, og den ikke lenger er klissete å ta på. Dekk bollen med et kjøkkenhåndkle og sett til heving. 


Jeg hadde i litt koriander, og blandet melet med emmer og byggmel for å få litt mer substans og grovhet i calzonen. Men her velger du selv om du vil ha i noe ekstra. Bare husk å putte det i før du har i hvetemelet.

Mens deigen hever lager du fyllet. 
Her trenger du:

En god bunt frisk spinat, evt 5-7 blokker med frossen spinat
1 boks hermetiske tomater, evt hjemmelaget tomatsaus laget av ca 5-6 tomater (uten løk)
3-4 fedd hvitløk
1/2 ts fiberhusk (kan sløyfes)
1 boks fetaost, med litt av oljen
litt strøost
litt chili eller tabascosaus
litt salt, pepper og oregano 

Finn fram en stor stekepanne eller gryte, med en god klatt smør oppi. Ha i spinaten og fres til den faller sammen, evt til den har tint og kokt inn det meste av vannet. Tilsett så tomatene og la dette koke på svak varme til en del av væsken har fordampet. Fiberhusk kan tilsettes for å tykne fyllet.


Ha så i hvitløken og rør den raskt inn før du har i fetaosten og strøosten. Rør så lite som mulig etter dette, og skru av platen så det bare får stå og kose seg mens du kjevler ut deigen. 


Når du skal kjevle ut kan du velge om du vil skjære ut former på frihånd eller om du vil bruke en form av noe slag. Jeg fant en oval oppbevaringsboks som jeg brukte som mal, og så så skar jeg rundt med et lite pizzahjul. 



Legg de ferdig utskjærte calzonenene på bakepapir, og så har du på fyll på den ene halvdelen i små hauger. Jeg liker å fylle de virkelig fulle, og da rakk fyllet mitt til fem, akkurat som deigen. Men antallet avhenger av hvor stor du skjærer ut deigen og hvor mye fyll du bruker i hver.  Vipp den andre halvdelen over og klem godt rundt kantene med en gaffel. Her kan du godt stryke på med litt vann eller egg for å lime kantene sammen. Mine ble ikke festet godt nok og sprakk opp under steking. 



Du kan gjerne pensle med egg på lokket, men det gjorde ikke jeg i dag. Strø litt ost på toppen av hver calzone og sett de i ovnen på ca 200 grader. La de steke til de er sprø på toppen, ca 30-40 minutter. Her vil steketiden avhenge av ovnen din og hvor tynt du kjevler deigen. 


Som dere ser, mine ble ikke godt nok lukket, og åpnet seg under steking. Det gjorde ingenting for smaken, men det estetiske ble ikke fullt så bra ;) 


Server varm, enten til en annen rett, eller for seg selv, og nyyyyt :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar