lørdag 16. februar 2013

Tomatsaus fra friske tomater


Ja, som dere ser av overskriften, min anti-hermetikk kampanje fortsetter med stor iver. 

I går hadde min kjære og jeg barnefri! To hjertevarme besteforeldre stilte gladelig opp så vi kunne få en frikveld med overnatting og bare kose oss. Så vi tok inn på et spahotell og har gjort akkurat det - kost oss. I tillegg fikk vi sove lenge i dag :) Herlig! Dermed ble det ingen innlegg på bloggen i går, og jeg hadde også helt bakefri og fikk for første gang på lenge maten servert foran meg. Luksus :)

Men nå er det tilbake til hverdagen, på tross av at det er helg, og det vil også si tilbake til komfyr, gryter og stekeovn. Hvilken bedre måte å feire det på med en skikkelig lørdagspizza? Og siden jeg ikke bruker hermetikk lenger har jeg nå funnet en oppskrift, veldig enkel, på en god, smakfull tomatsaus. Eller, jeg kan si, en basis på en tomatsaus. Dette er måten man lager et skikkelig godt utgangspunkt for en tomatsaus på! Jeg har halvert oppskriften. Skriver ned oppskriften ferdig halvert, så er det bare å doble, triple eller kvadruple etter ønske :) Dette er en saus som kan fryses, så lag gjerne en stor porsjon og fordel i frysebokser, så er det bare å tine når du trenger det :)


Finn de beste og mest smakfulle tomatene, de gir den beste sausen
Du trenger:
1 kg tomater av typen plomme eller delicata (du kan bruke andre tomater, men husk at jo mer smak i tomatene, jo mer smak i sausen)
1/2 løk
3 fedd hvitløk
3 ss god olivenolje (her brukte jeg som vanlig en dæsj, og sikkert litt mer enn oppskriften sier)
1 god bunt frisk basilikum og oregano
salt og evt sukker etter smak

Begynn med å skolde tomatene. Det er ikke strengt nødvendig, men om du bare kutter de opp og koker de vil du få skallbiter i sausen, og jeg, for min del, takler ikke det. Så jeg skolder de, og skreller de før jeg hakker de i terninger.


God økologisk olivenolje fra en liten butikk i Barcelona

Hakk løken i biter og ha i en gryte sammen med oljen. Press hvitløken oppi og fres opp.


La det putre på middels varme til løken er myk. Da har du oppi tomatene.


Tomatene tilsatt i gryta
La dette småkoke på middels lav varme uten lokk i ca 20 minutter, mens du tar deg en kopp kaffe, rydder litt på kjøkkenet, eller klargjør det du skal ha til sausen. Jeg lagde i stand pizzadeig og satte den til heving. Det er viktig at det får koke uten lokk, så damp og fuktighet kan få slippe fri og hjelpe til med å koke inn og konsentrere smakene.


Kokt i 20 min

Etter 20 min har tomatene saftet fra seg og det har blitt en slags tomatgrøt oppi gryta. Det dufter herlig, og nå er det på tide å tilsette krydderurtene. Hakk de så fint du ønsker og ha de oppi gryta, sammen med salt og evt sukker. De kan du også smake til med på slutten. La det putre i noen minutter til, men sausen bør ikke koke lenger enn 30 minutter til sammen. Sausen min fikk et unektelig gulskjær (som kan ses på bildene), og jeg lurer på om det var fordi tomatene ikke var helt fullmodne. De var fortsatt faste og nesten litt harde inni, med lys farge. Perfekte for brødskiva mao, men litt for lite modne til en skikkelig god og fyldig saus. Smaken var det likevel ingenting å si på. 

Det er jo egentlig litt av sjarmen med å lage alt fra bunnen av; resultatet blir ikke helt likt hver gang! Det er sånn det skal være synes jeg, og det skal være rom for individuelle forskjeller ettersom råvarene alltid vil variere med årstid, sesong, modning, vekststed, og lignende.


Ferdig!

Og voila! Ferdig tomatsaus :) Tilsett gjerne ting du ønsker oppi, skinke, sopp, pasta, kjøttdeig, chili osv, men du har nå et friskt og godt - og ikke minst sunt - utgangspunkt for en rekke sauser og måltider.

I dag skulle jeg lage pizzasaus, og da liker jeg den litt tykk, så det ikke renner ut over kantene på pizzaen. Derfor hadde jeg oppi en halv teskje fiberhusk for å tykne sausen. Og vips - på et par sekunder - var sausen god og tjukk, klar for å smøres på pizzabunnen. Perfekt :) Her kan det sikkert også brukes maizenna for å få samme effekten. Evt rester settes i kjøleskap eller frys for å brukes senere :)


Saftig og godt!

Denne sausen kommer til å bli fast utgangspunkt for tomatbaserte retter her i huset! Så enkelt, og helt naturlig :)  

Så, som et veldig kort sammendrag:
1. Skold og hakk
2. Kok uten lokk i 20 min
3. Tilsett urter og krydder
4. Ferdig!


Mmmmmmmm! Ny favoritt i heimen :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar