torsdag 7. februar 2013

Matmuffins med spicy tomat- og spinatfyll


I dag har jeg prøvd å lage matmuffins, og har valgt et fyll som jeg kun har smakt i en av verdens beste calzoner. De selges på Bit i Oslo, og er vel egentlig med spinat og feta, men jeg hadde ikke fetaost og gadd ikke kjøre 3 mil tur/retur butikken kun for det. Så da ble det uten i dag :) 

Spinat er en veldig sunn grønnsak. Bladene inneholder foruten klorofyll også karotenoider (antioksidanter), vitaminer av typen B, C og K, for ikke å nevne kalsium og jern. Til sammen virker de inn på mange prosesser i kroppen, fra energiomsetning til sykdomsbekjempelse og -forebygging. Derfor er det aldri dumt å spise spinat :) Men husk å velge økologisk, om du har mulighet til det, der er konsentrasjonen av næringsstoffer mye høyere. 

Husk bare at når du skjærer spinat må du bruke en kniv av rustfritt stål, som de fleste kjøkkenkniver jo er. Bruker du jernkniv vil en reaksjon forekomme både i spinaten og kniven (mellom garvesyren og jernet) som farger de begge ugjenkallelig svart. Denne fargen får du ikke bort, og den absorberes ikke av kroppen. 
I tillegg bør spinaten oppbevares i kjøleskap. Jeg pleier å ta av plasten rundt spinaten og heller la den ligge i fritt i en bolle eller kurv hvor den får tilgang på luft fra de fleste kanter. Sånn holder den lenger etter min erfaring. 

Spinat, verdt noen tygg av ditt liv!

Tilbake til baksten. Her lønner det seg å starte med fyllet. Jeg brukte:
1 boks tomater (du kan selvsagt også bruke friske tomater, bare skjær bort kjernen)
1/2 chili
1 neve fersk spinat
1/4 kinesisk hvitløk
2 ss olivenolje
3-4 blader frisk basilikum
noen blader frisk oregano
litt salt 

Sil tomatene så bare bitene er igjen. Ha så oppi en gryte sammen med oljen og sett på komfyren.
Splitt chilien, fjern frøene og hakk i små biter, og putt oppi gryta. Hvitløken presses oppi blandingen. La det stå og putre mens du strimler spinaten og hakker basilikum og oregano. Bland så alt sammen og smak til med litt salt. Trekk gryta av platen og la det godgjøre seg og kjølne litt til du skal ha det i røra.


Spicy tomatfyll

Før du starter med røra, sett ovnen på 250 grader. Jeg halverte porsjonen jeg lagde sist, siden det er en testversjon, og fikk 9 muffins. 

Oppskriften ble da:
1 egg
2 dl melk
6 ss smeltet smør
1/2 dl havregryn
1/2 dl grov sammalt hvete
2 ts bakepulver
ca 1/2 ts salt
2,5 dl hvetemel
2 klyper tørket oregano 

Begynn med egget. Knekk i en bolle og visp det lett sammen. Ha i melken og visp litt til. Så smøret. Pass på at det ikke er kokvarmt, for da kan egget koagulere. Visp alt sammen før du har i salt og havregryn. Bakpulveret kan godt has oppi sammen med en av meltypene, jeg hadde det sammen med grovmelet, som skal oppi nå. Husk å vispe godt mellom hver tilsetning.

Hvetemelet tilsettes i flere omganger og røres inn med vispen så det ikke klumper seg. Du skal få en ganske seig røre, men ikke hard.


Seig og god ;)
Smør formen godt! Enten med olje eller formfett. Jeg lagde tre forskjellige versjoner nå for å se hvilken som ble best. På noen hadde jeg oppi 2 ss røre, lagde et lite "krater" i midten og hadde oppi en teskje med fyll. Det ble dyttet litt nedover i røra sånn at ikke alt flyter opp på toppen og utover når muffinsen steker. 

På noen andre hadde jeg oppi 1 ss røre, 1 teskje fyll, igjen i en liten fordypning i midten, og så en 1ss røre på toppen igjen, så jeg prøvde å lukke inne fyllet på en måte. 
De siste lagde jeg som de første, bare med 2 ts fyll oppi. 


Formen nederst til venstre er klar for fyll. Den blir nesten like stor som de andre etter fyllet er tilsatt.


Dytt fyllet godt nedi

Et lite tips når du har i fyllet er å klemme skjeen mot kanten av gryta et lite sekund for å få ut mest mulig fuktighet før du har det oppi røra. Da slipper du at det flyter rundt oppi formen. På de som ikke hadde lokk valgte jeg å strø litt av min elskede parmesanost på toppen, men her kan du også fint bruke vanlig ost. Eller ingenting.


Klar for ovnen!

Da jeg satte muffinsene inn i ovnen stilte jeg temperaturen ned fra 250 til 225. Synes 250 høres voldsomt ut for muffinssteking, så jeg øker heller steketiden med fem minutter. Altså: 225 grader i 20 minutter. 

Når du kjenner lukten av hvitløk og krydder bre seg i huset er de nok ganske ferdige. Men for sikkerhets skyld kan du pirke borti skorpen og kjenne om den er hard :)
Et lurt tips når du tar ut muffisene er å ta en skarp kniv og skjære rundt formene så de får synke normalt uten å sitte fast i kanten. La de så avkjøles litt i formene før de has ut på en rist. 



Mmmmm....

Jeg må si jeg ble veldig positivt overrasket nå. Alt gikk akkurat som det skulle! Det eneste jeg kjenner jeg savner litt i smaken er fetaosten, men den blir definitivt med neste gang :) Ellers var det perfekt. Muffinsen var lett og luftig, fyllet holdt seg på plass, og smaken var upåklagelig. Nei og nei, nå er ho mor fornøyd :) 

Og når det kommer til de tre typene; finn ut hva du liker best selv, for alle ble vellykket hos meg. Det enkleste er vel å ha fyllet på toppen, altså uten lokk, men smaksmessig og kvalitetesmessig har det ingenting å si. Og hvis du lager flere typer fyll kan det jo være spennende med lokk på. Da vet du ikke hvilket fyll som er inni når du tar den første biten :)
Det er uendelige muligheter med matmuffins, og jeg kjenner jeg vil utforske så mange som mulig! 


Nok en gang: Mmmmm.....

Konklusjon: Selvgjort er velgjort! Denne lagres herved i Den Store Kokeboken. 
Og som et lite etterord kan jeg nevne at nå, drøye fire timer etter baksten, er det ingen muffins igjen. Det kaller jeg en suksess :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar