søndag 17. februar 2013

Chicken tikka masala - middagen for smakselskere


Inviter indiske smaker og lukter hjem til kjøkkenet! Dette er en nammelig oppskrift med masse krydder som får smaksløkene til å danse. Jeg prøver å ikke lage den for ofte, rett og slett fordi jeg er redd for å bli lei den. Men det er så fantastisk godt at det er vanskelig å holde seg unna! 

I dag har jeg bakt urtebagels, og så fikk jeg så lyst på tikka masala til middag. Etter en rask skapsjekk fikk jeg konstatert at jeg hadde alt jeg trengte, og da var det ikke mye å tenke på!

Oppskriften rablet jeg ned en gang jeg så på matlaging på Nrk og de hadde besøk av ei fra India som skulle lage ordentlig tikka masala. Inntil da hadde jeg kun spist det på restaurant og drømte lange, lengtende drømmer om den gode sausen. Så jeg var ikke sen i vendinga da jeg så muligheten til å få skrevet ned oppskriften!
Det er mye spennende krydder i tikka masala, og ikke alt er like lett å få tak i. Mitt råd er å planlegge godt, og ta turen på en asiatisk butikk eller lignende. Der har de fantastisk mye godt krydder, og det pleier ikke å være noe problem å finne det man trenger av tørkede urter og krydderblandinger. Mange har også friske urter de ikke selger i matbutikkene til vanlig.

Den første gangen jeg lagde dette hadde jeg ikke frisk koriander. Sånn er det å bo på landet, man må lære seg at ikke alt nødvendigvis er innen rekkevidde, og heller ta av hva man har. Heldigvis hadde jeg tørket koriander, og det ga et absolutt godt resultat det også! Så ikke fortvil om urtene ikke er friske, de tørkede gjør jobben de også :) Jeg pleier å hamstre en del når jeg først er på en butikk som selger krydder og tørkede urter, så jeg vet at jeg har det jeg trenger.


Krydderkurven :)

Det første du må gjøre er å lage en marinade. Denne skal kyllingen få kose seg i så lenge som mulig; minst en time, og gjerne over natta. Ettersom jeg fortsatt krangler med lysene på kjøkkenet (begynner nesten å lure på om det spøker her) så blir kvaliteten på bildene varierende, dessverre. Men men, maten blir heldigvis god trass i dårlig lys :)

Til marinaden trenger du: 
1 dl naturell yoghurt (her har jeg stort sett brukt vanlig rømme, ettersom jeg bruker lite naturell yoghurt ellers)
2 fedd hvitløk
1 ss ingefær (tørket og malt eller frisk og revet)
3 ss sitronsaft
1 ts salt
1/2 ts chilipulver
3/4 ts malt korianderfrø
1 ts malt spisskummen
1 ss frisk koriander (grovt hakket)
3 ts tandoori masala
3 ss smeltet smør

1 kg kyllingfilet - renset og kuttet i passende biter

Hvitløken rives på rivjern eller presses i hvitløkspresse. Ingefæren rives på rivjern.


Kryddereksplosjon :)

Bland alle ingrediensene sammen i en ildfast form, og ha kyllingfiletene oppi. Vend de godt inn i marinaden og dekk formen med plastfolie. Sett i kjøleskap i minst en time. 



Allerede nå kan du kjenne luktene i formen, og det er bare å begynne og glede seg.

Når de skal stekes has formen inn i ovnen på 225 grader i ca 15 min. 

Sausen:
4 ss olje
1/2 ts malt spisskummen
1/2 ts muskatblomme
1/2 ts malt muskat
1 fedd hvitløk
1 ss ingefær
150 g knuste tomater (her bruker jeg egen tomatsaus uten løk og krydder, men du kan også bruke hermetiske tomater)
1 ss tomatpure (her bruker jeg økologisk ketchup)
1/2 ts gurkemeie
1 ss rømme
salt og chili
1 dl fløte
1 neve cashewnøtter - malte
1 liten neve finhakket koriander

Varm opp oljen og ha i spisskummen, muskatblomme og muskat. Hvitløk og ingefær rives på rivjern og has i sammnen med tomater og krydder.


Hadde det bare gått an å lukte dette!

La det koke litegranne (et par minutter) før du har i rømme og fløte. Smak til med salt og chili. Ha i cashewnøtter og koriander til slutt, og legg så kyllingfiletene oppi sausen sammnen med saft og marinade fra stekingen. Rør inn og la det stå og trekke til kyllingen er gjennomvarm. Hvis sausen blir for sterk eller for tykk kan du spe ut med litt mer fløte.



O liflige duft! Åh liflige syn! Gleder meg til mat!

Server med god ris til, basmati er min favoritt :) 


Et smakseventyr vel verdt å få med seg! Deles gjerne med de du er aller mest glad i :)

Junior fikk en mild versjon, godt utspedd med fløte. Og jammen gikk det ikke ned på høykant :) Den gutten er glad i smaker!

Og - hvis det blir noe igjen - dette er nesten enda bedre som restemat. Sett restene i kjøleskapet og varm de opp igjen dagen etter. Da har smakene virkelig fått satt seg og det er bare å la seg rive med i den sanselige smaksopplevelsen enda en gang :) Min kjære mann pleier å be meg lage dobbel porsjon av sausen, han synes nemlig det blir litt knapt med godsakene, og jeg glemmer det like forbasket hver gang. Tror jammen jeg må skrive ned doble mål så jeg lager nok saus neste gang ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar