torsdag 7. februar 2013

Delvis økologisk lasagne


Jeg skriver delvis fordi jeg ikke hadde mer elgkjøtt igjen. Hadde jeg fått tak i det og økologisk ost så hadde jeg hatt en fullverdig, god økologisk lasagne. Men det får bli neste gang! Det som er sikkert er at lasagne er en høydare her i heimen, både hos store og lille mannen i huset. Og når jeg ikke kommer på hva jeg skal lage til middag, så blir det ofte lasagne, til stor glede. For det er ofte sånn, når man er kokk og kantinearbeider i A/S Heimen, så er det godt innimellom å bare lage en rett man vet faller i smak, og som man vet man får ros for. Og det følte jeg for nå. 

For noen dager siden fant jeg ut noe fantastisk hos Søstrene Grene; de har sin egen økologiske matserie! Så fantastisk :) Jeg tok med meg det jeg kunne, blant annet lasagneplater, og de skal jeg prøve i dag :) 
Toro har jeg aldri hatt noe spesielt til overs for, og jeg er stor fan av å lage middagene mine fra bunnen av så godt det lar seg gjøre, og aller helst med økologiske ingredienser. Der setter dessverre økonomien en sperre innimellom.  Jeg drar streken for 'ferdigmat' ved hermetiserte tomater og lignende produkter, fordi det rett og slett kutter mye tid for meg og gjør det enklere å kombinere husmorrollen med mammarollen. Men målet blir vel å en dag kunne gjøre alt selv, fra å slakte dyret til å plukke tomater. Det første har jeg vært med på, det andre ikke, ironisk nok ;) Og så lenge det finnes økologiske hermetiserte tomater så kjenner jeg at jeg ikke har så aller verst samvittighet likevel ;) 

Så, til oppskriften. Hjemmelaget lasagne:

Kjøttsaus:
ca 500 g kjøttdeig av ønsket type
1 boks tomater
1 løk
1 kinesisk hvitløk
litt ketchup eller tomatpure (eller du kan bruke fiberhusk)
chili, oregano, basilikum og timian etter smak
Hvit saus: 
ca 2 ss smør
ca 2 ss mel
ca 5 dl melk
en god neve revet parmesanost
salt og hvit pepper etter smak
Lasagneplater
Revet ost
Litt ekstra parmesan 

Kjøttsaus:
Hakk løken i ønsket størrelse (jeg bruker å finhakke den så godt jeg kan) og fres den raskt i smør i en stekepanne med høye sider. Du kan også bruke en gryte. Ha i kjøttdeigen når løken begynner å bli litt blank, og stek til den er nesten gjennomstekt. Ha i tomater og la det hele koke opp. Når det koker has ketchup/tomatpure/fiberhusk i. Dette er for å tykne blandingen, hovedsakelig. Skjær hvitløken i fem-seks biter og klem gjennom en hvitløkspresse. Krydre med urter etter smak, og sett til side. 

Hvit saus:
Smelt smøret i en gryte. Når det er smeltet has melet oppi. Rør til det er blandet. Det skal klumpe seg. Ha så oppi litt av melken og rør ut til det blir en jevn blanding. Her lønner det seg å bruke håndvisp så det ikke klumper seg. Når det tykner og koker opp kan mer melk has i. Rør så ut og la det koke opp på nytt før du har i resten av melken. Jeg liker å gjøre det sånn fordi sausen tykner fortere, og fordi det blir mindre sjanse for at det klumper seg (i alle fall etter min egen erfaring). 

Når sausen tykner etter at all melken er hatt i er det på tide å tilsette osten. Jeg pleier å rive den rett i gryta, og har oppi så mye som jeg føler for, altså, jeg tar det på øyemål og dagsform rett og slett. Det krever ganske mye parmesan for at det skal sette nevneverdig smak, så her er det bare å være generøs!
Jeg har i salt og pepper til slutt, ettersom dette er faktorene som setter mest smak. Her kan du smake deg til hva du liker best. Husk også at det skal blandes med en mer eller mindre kraftig kjøttsaus, og er ment å være en mer fyldig, men mild ingrediens i lasagnen.

Når alt er ferdig tilberedt er det bare sjarmøretappen igjen. I en ildfast form legger du lagvis kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater. Husk at du skal ende med kjøttsaus og hvit saus på toppen. Jeg pleier å få to lag med lasagneplater, og så akkurat nok kjøttsaus til å lage et topplag. Oppå der har du osten, så mye eller lite som du ønsker egentlig. Jeg er veldig glad i ost og har derfor på MYE. For å få en ekstra smak på toppen river jeg litt parmesan over det hele, og topper det med litt tørket, knust oregano. Så skal herligheten inn i ovnen, på rundt 200 grader i ca 30 minutter. Du ser når osten begynner å bli gyllen. Er du usikker, så ta gjerne en kniv og skjær litt i formen, du merker fort om lasagneplatene er myke. 

Jeg lager salat til lasagnen, og bruker vel stort sett det vanlige:
Hjertesalat
Agurk
Tomat
Sukkererter
Purre
Stangselleri
Kidneybønner
Fetaost i olje
Ristede pinjekjerner 

Grønnsaker finhakkes og has i en bolle. Bønnene skylles og has oppi. Fetaosten med  olje helles over og røres inn. Oljen og krydderet fra fetaosten blir en super dressing. Pinjekjerner drysses over til slutt, rett før servering. 

Da gjenstår det bare å invitere til bords og vente på mmmmm'er og aaaah'er :) 


Selv om jeg er en amatørfotograf blir jeg fortsatt sulten av å se på dette bildet! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar