torsdag 7. februar 2013

Appelsincupcakes med kremostglasur


I dag har det vært planleggingsdag i barnehagen, og junior har vært hjemme med meg. Ettersom jeg kjente bakekløen melde sin ankomst så tenkte jeg at det måtte være en super måte å få aktivisert oss begge på, ettersom været ikke var mye å skryte av. 

Og siden jeg har begynt min evigvarende søken etter sunn mat, så ville jeg helst slippe kaker med mye sukker i, så da laget jeg de like godt med bjørkesøt, stevia og sukrin. Naturlig søtt og godt :) 

Oppskriften fant jeg her for en stund siden. Jeg skrev den ned og har nå min godt brukte, fillete lapp som jeg elsker over alt på jord, og som blir hentet frem hver gang jeg skal lage cupcakes. De er nettopp SÅ gode. 

Jeg skriver ned originaloppskriften og setter i parentes endringene jeg har gjort. Oppskriften gir ca 20-24 cupcakes, avhengig av hvor store de er. 

Appelsincupcakes: 
150 gram mykt smør
3 dl sukker (jeg erstattet sukkeret med 2,5 dl bjørkesøt og ca 10 dråper stevia)
3 egg
7 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 liten ts kremortartari (brukes for å gi stabilitet til pisket eggehvite - altså at røra holder fasongen og ikke blir rennende. Kan sløyfes)
2,5 dl melk
1,5 dl appelsinjuice (her kan du også godt rive litt appelsinskall oppi, for kraftigere smak)

Egg og sukker vispes godt sammen. Tilsett smør og pisk til det får en jevn konsistens. Tilsett melken. Her vil røra skille seg og bli klumpete - det er helt greit!  

Mel, bakepulver og kremortartari blandes og siktes i røra i et par omganger. Nå skal det bli en glatt og fin, men ganske tykk røre. 
Appelsinjuicen tilsettes til slutt, og piskes inn til røra igjen er glatt og fin. 

Ha i muffinsformer og sett i ovnen på 200 grader i ca 15-20 min. Jeg ser mine muffins er større enn i originaloppskriften, for de må stå mellom 20 og 30 min. Kjenn lett på toppen av muffinsene mot slutten av steketiden om de er litt faste på toppen eller helt myke. De vil sprekke opp under steking, men senker seg når de kommer ut av ovnen igjen. 

Ettersom jeg steker i metallbrett har jeg bare mulighet til å steke 12 stk om gangen, og bruker derfor litt tid på denne oppskriften. Men det går veldig bra likevel, en kopp kaffe i mellomtiden, og litt pusling på kjøkkenet, så er det plutselig tid for å jobbe igjen. 


Her er ferdig resultat, avkjølt og klar for mumsing! 

Resultatet ble meget vellykket om jeg kan si det selv. En god og søt cupcake, meget saftig pga appelsinjuicen og med et lite hint av sitrus i smaken. Absolutt godkjent av stor og liten!
Men ettersom jeg er en notorisk kakepynter, så kan jeg ikke la sjansen gå fra meg til å prøve ut en ny, sukkerfri krem til mine eksperimentelle cupcakes. 

Bruker vanlig kremostglasur som grunnoppskrift, og akkurat her er jeg litt usikker på om det kan være sukker i kremosten, for det har jeg faktisk ikke sjekket.

Men glasuren ble som følger:
ca 300 g kremost av ønsket type og smak (jeg brukte philadelphia naturell, men tines mandarin og ananas er også god for en litt mer smakfull vri)
ca 2 gode ss mykt (usaltet) smør (jeg føler meg litt fram på øyemål og smak, men tror det er omtrentlig det jeg bruker. Også kalt en dæsj og en anelse)
1/2 ts vaniljepulver (vaniljesukker kan også brukes, men da blir glasuren ikke sukkerfri)
søtning etter smak : her brukte jeg ca 4 ss sukrinmelis og 12 dråper stevia 
Kremosten piskes til den blir kremaktig i konsistens, ca 30 sek. Smør has i og piskes inn i kremen til det blir en jevn blanding. Ha så i vanilje og søtning og pisk alt sammen til en jevn og god krem. Husk å skrape ned fra sidene i bollen så alt blir blandet. 

Kremen kan evt farges etter ønske, jeg hadde så lyst til å prøve dobbelfarging på kremen så jeg farget halvparten rosa med gelefarge fra Wilton, og lot den andre halvparten være hvit. 

Resultatet ble som følger (obs! Sukkerperlene er IKKE sukkerfrie - det kom jeg dessverre på etter jeg hadde pyntet)


Nam nam!

Og de smakte fantastisk godt :) Junior var meget fornøyd, han hadde fått være smakssjef under hele bakeprosessen, og kvalitetssjekket røre, cupcakes og glasur. 

Ettersom det ble så mange fant jeg ut at mannen i huset skulle få med overskuddet på jobb i morgen. Så får vi tatt en skikkelig test på om de er dugende til servering :) 


Håper på fornøyde kolleger ved lunsjen i morgen :)

Etterord: De ble meget godt mottatt på jobben :) Da anser jeg forsøket som en suksess!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar