torsdag 7. februar 2013

Nydelige kaldhevede rundstykker


Jeg kjenner en dame, en brødbaker med kunstnertalent! Nå har hun delt oppskriften sin på kaldhevede frokostrundstykker. Og i dag tenkte jeg at jeg skulle servere varme rundstykker til lørdagsfrokosten. Nå har jeg aldri prøvd kaldheving før, men det er såre enkelt. Hele prosessen begynner kvelden før rundstykkene skal spises. Sett av 10 minutter og rør sammen følgende deig for 20-24 rundstykker:

750 gram mel (minst 50% hvetemel. Jeg brukte i tillegg grov og sammalt rug og litt linfrø)
150 gram store havregryn
25 gram gjær (en halv pakke)
en dæsj salt
en dæsj honning
7 dl kaldt vann

Løs gjæren i vannet og rør sammen med resten til en klissete deig.

Ferdig rørt og klar til kaldheving

Nå dekker du bollen med plastfolie, evt setter den i en plastpose, og setter den kaldt over natta. 
Neste morgen tar du fram deigen igjen, som nå har hevet seg til bortimot dobbel størrelse, og triller boller. Deigen er fortsatt ganske klissete, men bruk godt med mel på bakebordet. Jeg brukte en skje til å ta ut passende stykker med deig og trillet de i mel før jeg formet rundstykkene. Om det er 'rett' metode vet jeg ikke, men det fungerte fint her i alle fall :) Jeg fikk totalt 20 rundstykker.



Rull i mel før deigen trilles

Sett så til etterheving. Det er viktig at deigen nå får stå til den har fått romtemperatur før den settes i ovnen, så gjæren får virke optimalt og rundstykkene hever som de skal. 
Når rundstykkene er ferdighevet setter du de i ovnen på 220 grader i ca 20 minutter eller til de er gjennomstekte.


Mmmm nystekt til frokost

Jeg synes det ble kjempegodt med melet utenpå. Neste gang tror jeg jammen jeg skal prøve en annen meltype til utbaking og trilling. Og det er virkelig ingenting som fersk bakst til frokost! Nytes lune, aller best sammen med familie og venner. Overskuddet kan fryses i porsjonsposer så du kan ha lune rundstykker flere morgener fremover :) 


God lørdagsmorgen :)

 Ha en fin helg alle sammen :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar