onsdag 6. februar 2013

Ostekake I


Lettvint, god, og uten steking. Og ja, selvsagt lavkarbo ;) Forfatter av originaloppskriften er Fedon, men jeg har endret litt på oppskriften - han er litt for hysterisk på kaloriene for min del. Leste at det var ca 40 karbs i hele kaka, og den er god og mektig! Vel vel, her er det bare å kose seg!
Fremgangsmåten ser kanskje litt komplisert ut, men det er den virkelig ikke :) Kaken lages i en springform på 24-26 cm.

Trinn 1:
Gele:
1 dl Fun light - jeg brukte appelsin og det var veldig godt!
1 1/2 dl vann
5 plater gelatin

Bløt gelatin i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinplatene i 1/2 dl kokende vann. Bland sammen 1 dl saft og 1 dl vann og tilsett gelatinblandingen. Sett geleen kaldt til den nesten begynner å stivne.

Trinn 2:
Bunn:
100 gr valnøtter
1 ss sukrin
100 gr mandler
50 gr romtemperert smør

Hakk nøtter (jeg bruker stavmikser) i passende biter. Bland med sukrin i en bolle og tilsett smøret. Rør det sammen til deigen samler seg og press ned i bunnen av formen.

Trinn 3:
Ostekrem:
2 1/2 dl gele (laget i trinn 1)
3 dl (ett beger) seterrømme
200 gr (1 beger) Philadelphia (IKKE light - den gir en mye syrligere smak på kremen)
2 ss sukrin
1 dråpe vanilje essens - jeg brukte et lite dryss vaniljepulver
1 ss presset appelsinjuice
2 dl kremfløte

Bland rømme, kremost, sukrin, appelsin og vanilje i en bolle. Stivpisk kremfløten. Bland alt forsiktig sammen med geleen til en jevn krem.

Fordel kremen utover nøttebunnen. Sett kaken kjølig minst 1-2 timer før servering.

Tilbehør:
Rå bærsaus

200 gram bær
25 gr sukrin
1/2 dl vann

Kok vann og sukrin til lake og avkjøl. Mos bærene og press de gjennom en sikt for å få ut steiner og skinn.Smak til bærsausen med sukkerlake.

Jeg serverte kaken med hjemmerørte jordbær, og det var knallgodt! Har ikke laget bærsausen enda, men den ser absolutt god ut. Er glad i bærsauser og syltetøy med litt konsistens jeg da.

Så er det bare å servere - og nyte. MMMMMMMMmmmmm.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar