søndag 17. februar 2013

Majones - helt naturlig!


Fikk beskjed om å kjøpe majones på butikken i dag. Nå har jeg fått en vane med å sjekke ingredienslistene på bortimot alt jeg kjøper for å se hva de putter i. Både for å se etter stoffer jeg ikke liker, og for å få en pekepinn til hvordan jeg evt kan lage noe lignende selv. Det kan være en øyeåpner innimellom når man ser hva som faktisk er i all den "fine" maten vi kjøper. Men, majones. Det går litt opp og ned med interessen for majones i huset, og jeg er veldig glad i det selv til tider. Likevel, etter i dag blir det ikke noe mer majoneskjøp, i alle fall ikke den standard klassiske fra butikken. For de har blant annet tilsatt den beryktede E 211, eller natriumbenzoat. Og det er jeg ikke interessert i å putte i verken meg selv, mannen eller junior hvis jeg kan unngå det. Så da lager jeg heller majonesen selv, det tar faktisk ikke stort lenger tid enn å finne den i hylla og betale den i kassa. Og så er det  mye bedre! 

I hovedsak trenger du nøytral olje, eggeplommer, litt vann eller sitronsaft (noen bruker også eddik) og litt salt. Og så kan du gjøre hva du vil ut av majonesen ut i fra det. Bare husk at oljen må helles i i en tynn stråle mens du pisker kraftig, så ikke alt skiller seg. Bedre å ta det for sakte enn for fort. Skulle du likevel være så uheldig at det skiller seg, så ikke fortvil! Finn fram en eggeplomme til, ha den i mikseren og pisk mens du tilsetter den skilte blandingen litt etter litt.
Jeg leste også en blogg hvor de brukte en smal kolbe (a la et smalt litermål som gjerne følger med stavmiksere), og hadde i eggeplommer, vann og krydder først (sammen med stavmikseren), og så helte oljen forsiktig oppå, så den ble liggende som et lokk på toppen. Da var det visstnok bare å starte mikseren og så blandet oljen seg selv inn litt etter litt, og man unngikk hele problematikken med at majonesen skilte seg. Har ikke prøvd det, men det høres interessant ut! 
Husk at alle ingrediensene må være romtempererte.


I dag måtte jeg krype til korset og ty til blitzen da lampe nr 2 takket for seg på kjøkkenet. 

Jeg har lest så mange steder at de tilsetter sennep i majonesen, så det tenkte jeg jeg ville prøve i dag. Men da jeg sjekket den eneste sennepen vi hadde kan dere gjette hva som sto på ingredienslista... Ganske riktig: Natriumbenzoat! Så da droppet jeg det. Skal uansett bare lage en klassisk majones i dag, til å ha på brødskiver, i kyllingsalat o.l. Lager derfor heller ikke noen stor porsjon, ca 2,5 dl. Men oppskriften kan fint dobles, triples eller kvadruples etter ønske.
I siste liten bestemte jeg meg for å ha oppi et hvitløksfedd også. Men det er nok litt i det meste laget for en "vanlig" majones. Tror et halvt fedd holder lenge hvis man ikke skal ha en utpreget hvitløksmajones.

Da blir det altså:
2 eggeplommer
1/2 ss sitronsaft (eddik eller vann kan også brukes)
1 fedd presset hvitløk (eller et halvt)
2 dl nøytral olje (raps eller solsikke)
salt og pepper etter smak 
Alt unntatt oljen has i en miksebolle og piskes sammen.Hell oljen oppi i en tynn stråle mens håndmikseren går for fullt. Når alt er tilsatt smaker du til med salt og pepper. 



Holdbarheten på glass med lokk eller lignende, og i kjøleskap, er ca 2 uker. Denne majonesen er også en fantastisk base for aioli, som jeg skal legge ut oppskrift på siden. Du kan også tilsette alt du ønsker av krydder. Hva med finhakkede urter av forskjellige slag? Chili? Karri? Eller revet sitrusskall? La fantasien løpe løpsk og smak deg fram til din favorittmajones! Legg gjerne igjen en kommentar om du har forslag på smakstilsetninger eller en god majonesoppskrift du vil dele :) 

 

Og se - ingredienslisten trenger ikke ha mer kompliserte navn og stoffer enn de som er nevnt i oppskriften. Enkelt, sunt og godt. 

Hvis du er som meg, og liker majonesen best sprøytet oppå f.eks salami eller tomat, så ha den oppi en frysepose, klem ut luften og sett på en poseklemme så langt ned mot majonesen som du kommer. Eller du kan knyte, selvsagt, men hvis du bruker poseklemme kan du flytte den nedover etterhvert som du klemmer posen tom. Når du har klippet av tuppen kan du enten ha på en liten bit plastfolie ytterst, eller putte hele majonesposen oppi en annen frysepose, en bolle eller lignende for å unngå tilførsel av luft.

Til slutt: Eggehvitene kan spares eller fryses og brukes til andre ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar