lørdag 16. februar 2013

Urtelomper


I dag er en rolig dag i heimen. Vi leker litt, leser litt, de voksne drikker kaffe og de små spiser kjeks. Været er litt så som så, så det blir ingen hel utedag i dag. Men det er litt godt å kunne kose seg inne også, når gradestokken kryper under 10 grader og luftfuktigheten konsentrerer seg i små dråper. 

Ettersom vi er en familie som elsker spekemat sier det seg selv at det også går en del flatbrød og lefser med når saltkjøttet kommer på bordet. Så i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på lomper, og siden jeg elsker krydderurtene mine, så vil jeg ha med en del av de også i. 

Grunnoppskriften på lomper er veldig enkel, det er poteter, mel og litt salt. Og så kan man gjøre det man vil med den ut over dette. Jeg velger å ha i basilikum og oregano, ettersom dette er urter som går til det meste etter min mening, i tillegg til å gi en fin og mild krydret smak. Videre bruker jeg økologiske poteter, fordi, vel, du vet, sunnere, bedre og alt dette her :) 




Gode råvarer gir gode resultater!

Da blir min oppskrift som følger (til 12 lomper - husk at oppskriften fint kan dobles ved behov):
1/2 kg poteter
1,5 dl mel av ønsket slag (anbefaler minst 1/2 dl hvetemel)
1/2 ts salt
en neve krydderurter

Potetene kokes hele og med skall til de er myke. Hakk urtene. Hell av vannet og skrell potetene før de moses godt. Ha i salt og finhakkede krydderurter og rør inn, før du har i melet og knar det sammen til en deig. Sett kjølig en liten stund mens du gjør klart stekebrett eller stekepanne og plass til utkjevling. 




1: Poteter til koking2. Moste poteter med salt og urter
3. Ferdig deig!

Når du tar deigen fram igjen rulles den til en pølse som du deler i to like deler. Del så de to delene i to nye deler, da skal du ha fire like store deler. Hver av de fire skal så deles i tre, så du sitter igjen med 12 jevnstore emner. Disse skal kjevles ut til lomper. Husk å strø mel på bordet! Her gjelder det virkelig å være raus på melet. Snu ofte underveis mens du kjevler, og bruk en skarp kniv til å skrape løs det som evt sitter fast i bordet. De blir porøse og revner lett. Legg de ferdigkjevlete lompene til side til steking. Jeg la de side om side på et bakepapir og stekte og kjevlet litt om hverandre.



Vær raus med melet!

Lomper skal egentlig stekes på takke, men dette er ikke allemannseie, og det går like fint å steke de i en tørr stekepanne, eller i stekeovnen for den saks skyld. I ovnen legges de på stekeplater og stekes på 250 grader til de får "lompeflekker". I stekepanne likedan, stek på ganske høy varme på hver side i noen minutter til den blåser seg opp litt og får brune flekker. Snu heller litt for ofte i starten, til du får en følelse av hvor lenge de skal steke på hver side. 



Legg de ferdigstekte lompene oppå hverandre på en tallerken eller lignende og dekk med et kjøkkenhåndkle. Dette er viktig for at de skal beholde spenst og fuktighet og ikke bli tørre og stive. La de ligge tildekket til de er avkjølt. Når lompene er kalde oppbevares de i en frysepose eller tett boks. Smaker aller best ferske! Og jeg skal love at jeg ikke kommer til å kjøpe lomper igjen på en lang, lang stund. Dette var rett og slett for godt til å ikke lage, og så veldig mye bedre enn de seige kjøpelompene.

Her kan du også gå bananas med krydder av forskjellig slag. Hva med chililomper? Eller currylomper? Hvitløkslomper? Bare fantasien setter grenser :) 

Nytes til pølser, ost, spekemat, rakfisk, røkelaks, egentlig alt du vil :) 


Etterhvert skal jeg også prøve meg på tortillas og flatbrød, men det får bli en annen dag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar