lørdag 16. februar 2013

Cupcakes med dumlekrem og kremostglasur


I dag har det vært halvtårsdag på gården. Vi pleier vanligvis ikke å feire halvtårsdager, men det har blitt en tradisjon her blant den yngste generasjonen at vi feirer den første. Så i dag har det vært stor ståhei med middagsgjester og unger høyt og lavt. Koselig, og også ganske så slitsomt, både for store og små. Og i anledning fest og feiring så hører det selvsagt med kaker. Jeg fikk for første gang i dag smake Pavlova, og det var en himmelsk opplevelse. For å si det sånn, den kommer snart på bloggen! Selv stilte jeg med cupcakes, ettersom det er det raskeste og enkleste å lage. For å gjøre det litt 'fancy schmancy' har jeg blandet to kremer og sprøytet oppå. Det ser skikkelig proft ut, og så er det samtidig veldig enkelt. Genialt :D 

Jeg lagde appelsincupcakes i går kveld, som fikk stå kjølig i en tett boks til i dag. Og mens junior sov sin søte lur midt på dagen sto jeg med boller og ingredienser i et salig kaos for å lage to kremer, samt rekke å pynte før han våknet. 
Dumlekremen er en krem jeg har siklet etter å lage etter at jeg så den hos Villa Perlesukker. Og nå tenkte jeg at det var en gyllen mulighet til å slå meg løs, barnebursdag som det var. Jeg har fulgt oppskriften nesten til punkt og prikke, bortsett fra at jeg har byttet ut nesten all melisen med sukrinmelis og stevia, og halvert mengden. Det er såpass mye sukker i dumle at kremen ble søt nok, og den fikk istedet en god fylde og kraftig sjokoladesmak, uten å bli verken bitter eller usøt. I tillegg har jeg litt dårlig erfaring med at eggedosissmørkremen ikke blir stiv nok til å sprøytes, så jeg tilsatte litt kremortartari i eggedosisen. Om det var den, eller om jeg bare var heldig i dag, vet jeg ikke. Men resultatet ble i alle fall bra!


Nammenam!
Min oppskrift ble da: 
2 egg
ca 30 g sukrinmelis
10-15 dråper stevia
1 ss vanlig melis
1/2 ts kremortartari
100 g smør
200 g 70% kokesjokolade
1 pose dumle

Smøret og sjokoladene smeltes i en gryte på svak varme. Du kan godt ta gryten av platen før alt er smeltet, og så røre ut resten, så ikke temperaturen blir så høy. Den skal nemlig avkjøles mest mulig før den has i eggedosisen. 



Er ikke dette nok til å få deg til å sikle, er ikke dette kremen for deg ;)
Egg, søtning og kremortartari piskes til stiv eggedosis. Og da mener jeg at den piskes i bortimot 10-15 minutter. Når den er stiv og fluffy kjenner du på sjokoladen. Den skal helst være romtemperert, eller sånn at den kjennes nøytral ut mot fingeren din. 

Hell sjokoladen oppi eggedosisen i en tynn stråle mens du kjører mikseren på laveste hastighet, og bland alt sammen. Husk å skrape ned langs kantene med en slikkepott så alt blir med. Kremen vil nå tykne drastisk og du vil høre at mikseren går saktere og tyngre. Miks til alt er godt blandet, og sett så bollen i kjøleskapet en liten time eller mens du ordner i stand til - og lager - den andre kremen.  Da får den sette seg litt og stivne. 


Yummmmmm...

Dette blir en stor porsjon, og jeg har fortsatt en del igjen i kjøleskapet etter pynting. 

Mmmmm... Dette skal fryses!
Kremostglasuren er litt etter eget hode, men nå har jeg i alle fall fått målene mer eller mindre i orden. Enkelt sagt, så bruker du halvparten så mye smør som kremost, og ca halvparten så mye søtning som smør. Men det avhenger selvsagt av smak og behag, og hva du søter med. Jeg bruker sukrin og stevia, og liker den sånn. Bruker også usaltet smør for å få bort selve smørsmaken i kremen. Det salte gjør den nesten kvalmende synes jeg og gjør også at kremosten nesten smaker surt. 

Derfor blir det som følger (og oppskriften kan selvsagt dobles):
200 g Philadelphia (en pakke)
100 g romtemperert usaltet smør
ca 30 g sukrinmelis
ca 12 dråper stevia
1 ss vanlig melis
1 ss vaniljeekstrakt (kan erstattes med vaniljesukker)

Miks sammen smøret, vaniljen og ca halvparten av sukrinmelisen.


Ha så oppi resten av ingrediensene og miks sammen til en jevn krem. Sikt gjerne melisen oppi så du er sikker på at det ikke blir klumper. Smak til med søtning, uansett hva du bruker, så du får den så søt som du ønsker. 


Fluffy og frisk, nammenam frosting :)

Sett kjølig til den skal brukes. Denne porsjonen holdt til å pynte 17 cupcakes sammen med dumlekremen, altså rundt 8-9 stk om du kun bruker kremostglasuren.

 

Jeg brukte en sprøytepose og en stor stjernetipp og sprøytet begge kremene på cupcakesene. De var veldig gode sammen, den litt kraftige sjokolade- og karamellkremen sammen med den friske vanilje- og kremostsmaken. En herlig kombinasjon! Og pyntet med et lite bringebær på toppen til slutt ble det en stor suksess. Likevel ble det en del igjen (vi var tross alt bare 10 stykker, og jeg hadde nesten dobbelt så mange cupcakes), så de blir sendt med mannen på jobb i morgen. Forhåpentligvis blir det et litt bedre 'blåmandag' på kontoret :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar