onsdag 6. februar 2013

Decadence - the ultimate sugar free, flour free and milk free chocolate cake!


Og det er ikke tull! Den er fantastisk god og saftig, så søt på smak som man ønsker, og med en kraftig, god sjokoladesmak. Og kan nytes med verdens beste samvittighet! What's not to like? 

Jeg kaller den Decadence, selv om oppskriften ikke er min, for den er nettopp SÅ god: 


Her er oppskriften - prepare to be surprised!

1 boks kidneybønner (Ja faktisk! Eller du kan bruke brune, men kidney er absolutt best), skylt i vann
1 ss ferdig kaffe - jo sterkere jo bedre! Dette hjelper til med å bringe ut kakaosmaken :) 
1 ss vaniljeekstrakt (du kan sikkert bruke vaniljestang også, om du ikke har ekstrakt)
6 ss usøtet kakaopulver
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1/4 ts salt
6 ss mykt smør
1/2 cup sukrin + 10 dråper stevia (her kan du med fordel smake til selv, til du synes det er søtt nok. Jeg krever ikke så søt kake, er mer glad i søt krem oppå.)
5 egg 

Sett ovnen på 160 grader. Smør en rundform ca 20 cm.

Med foodprocessor, stavmikser eller lignende moser du bønner, vaniljeekstrakt og kaffe til en jevn puré. 

Bland kakao, bakepulver, natron og salt i en liten bolle. 

I en stor bolle piskes smør og søtning i ca et minutt til det blir fluffy. Pisk inn eggene i et par minutter. Pisk så inn bønnemiksen til det blir jevnt. Pisk til slutt inn kakaoblandingen og miks et minutts tid til du får en jevn røre. 

Hell røra oppi formen og stek i 35-40 min (her måtte jeg steke i ca en time) til gjennomstekt. Sjekk med en kakepinne eller tannpirker. 

Avkjøl på rist. 

Aller best blir kaken dagen derpå, så pakk den inn i plastfolie når den er kald og sett den i kjøleskapet til dagen etter. Pynt og server. Mmmmmm! sier jeg bare :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar