onsdag 6. februar 2013

Ganske så lavkarbo havre- og sjokoladecookies


Jeg skal jo som kjent følge LCHF, og da føler jeg at disse kan spises til fest og spesielle anledninger :)
De ble i alle fall nammelige! Jeg fant oppskriften på siden til www.funksjonellmat.no, men så har jeg selvsagt endret litt på den for å få bort melet ;) Og det funker! ...For de som vil bruke vanlig hvetemel er det bare å bytte ut soya- og gluten/kokosmel. Og evt sukrin med sukker (må nok ha litt mer enn 50 g hvis du ikke har stevia - oppskriften sa opprinnelig 250 g sukrin)


Havre- og sjokoladecookies
Ingredienser:
ca 200 g romtemperert meierismør
50 g sukrin
1 liten ts stevia
2 egg
1 ts salt
1 ts vaniljepulver
2 dl store havregryn (visstnok mindre karber enn i de små)
75 g soyamel
25g glutenmel eller kokosmel
1 ts natron
85 g mørk sjokolade (jeg brukte 1 plate cavalier extra dark - sukkerfri og lavkarbo sjokolade)

Pisk smør og Sukrin + stevia luftig. Rør egg, salt, vaniljepulver og havregryn inn.
Bland soyamel, gluten/kokosmel og natron og rør det i blandingen. Tilsett den hakkede sjokoladen til slutt.
Da så røra mi slik ut - god og klissete:


Fordel deigen i klatter på bakepapir ca 1 ss store og trykk de litt ned med en skje. Jeg fikk 12 stk, og de ble gigantiske. Stekes i ca. 10-15 min. ved 200 °C, eller til de får farge (hvis de blir så store som mine må de stå litt lenger for å bli faste - men pass på så de ikke blir brent!)
Mine ble såpass store at de ble ikke sprø i kanten, som jeg hadde håpet på. Derfor ble de også stående kanskje bitelitt for lenge i ovnen. Men deigen hever faktisk endel, eller smelter utover - alt ettersom, så de blir ganske mye større enn det ser ut for i starten. 

 Resultatet:


Cookiesene ble ikke kjempesøte (sett i sammenligning med cookies fra butikken), men det er fordi jeg har kuttet søtninga i oppskriften ganske drastisk, og fordi den ekstra mørke sjokoladen er veldig lite søt. Dette kan altså enkelt ordnes ved å bruke en søtere sjokolade, evt litt mer sukrin. Mine ble akkurat passe søte for meg (og godgutten)!
Originaloppskriften brukte mye mer tørrstoff, men jeg fikk rett og slett ikke plass til mer i røra, den hadde blitt for tørr. Det sto også at det skulle være 200 g sjokolade, men det følte jeg ble altfor mye i en så liten røre. 85 g passet helt utmerket :) 

Neste gang tenkte jeg å prøve en del mandelmel i steden, jeg tror det kan gi en veldig god smak i cookies. Kanskje litt hakkede valnøtter og, mmmmm :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar