lørdag 16. februar 2013

Pai med røkt ørret, feta og spinat


I går ble det ingen baking. Hele dagen ble brukt på fjellet for å jage kyrne våre ned til setra og videre på lastebil. Nå er sommerferien offisielt over for firbeinte også :) Da vi endelig var ferdige hadde jeg et fjøs til som måtte ordnes i, og en liten gutt som måtte ha middag. Og da turbojunior endelig var i seng var jeg så sliten at jeg ikke orket annet enn å sitte som et slakt foran tvn til det var sengetid for meg også. Puh! 

I dag, derimot, kommer min kjære mamma på besøk, og da må jeg lage noe godt til middag! Ettersom hun kommer ganske sent i kveld tenkte jeg at jeg skulle lage en pai med en enkel salat til. Det er godt med noe lett fordøyelig og enkelt såpass sent på kvelden. I fyllet velger jeg å ha røkt ørret, fetaost og spinat med skivet rødløk. Ellers er pai også en gyllen mulighet til å kvitte seg med restemat! Stort sett alt kan brukes i pai, kjøtt, fisk, grønnsaker, you name it. Og så er det så godt å kose seg med på en gufsen høstkveld sammen med et glass vin :) 

Men nå skal jeg lage pai til mammaen min! Først må jeg lage paideig: 
2 dl sammalt fint mel
1 dl hvetemel
1 ts salt
50 g smør
1/2 dl vann

Jeg vil ha den litt grov og bruker derfor sammalt mel. Du kan også bruke kun hvetemel, og få en lys deig. I tillegg hadde jeg oppi en klype tørket oregano. 

Bland mel og salt. Smuldre smøret i melet og tilsett vannet. Kna det godt sammen til en deig. Pakk den inn i plast og la den hvile i kjøleskapet i ca 15 minutter så den får sette seg skikkelig.




En-to-ferdig!

Når du skal ha deigen i formen har du flere muligheter. Paideig er notorisk vanskelig å kjevle ut siden den er veldig porøs og gjerne henger fast på kjevlen i tillegg, og jeg lærte tidlig trikset med å kjevle den ut mellom to flak bakepapir. Du kan også trykke den ut i formen ved hjelp av fingertuppene, men det er vanskeligere å få den helt jevn da. Eller du kan gjøre som jeg leste på Trines Matblogg, å  trykke ut små biter med deig, legge de som et lappeteppe i formen og trykke de sammen i skjøtene. Det er sikkert flere metoder også. Finn den som passer best for deg! 


Jeg bruker dobbelt bakepapir for å få kjevlet ut, og trykker så ut resten i formen. 

Når deigen er ferdig lagt i formen prikkes den med en gaffel. Dette for å forhindre luftbobler og sprekker i bunnen. Stek den på nederste rille på 200 grader i ca 10 minutter. 


 
Nå skal du ha i fyllet. 
Jeg vil ha alt det beste jeg vet i paien i dag: røkt ørret, fetaost, rødløk og spinat. Mmmmmm... 

Mer detaljert trenger du:
200 g røkt ørret (eller du kan bruke røkelaks)
1 boks fetaost (bruker feta snack boksene til Apetina)
1/2 rødløk
100 g spinat (jeg fant ikke fersk spinat, og bruker frossen i dag)
3 egg
3 dl fløte
en god neve revet ost
salt
pepper
parmesanost 

Skjær fisken i passende biter og legg i paiskallet. Hell oljen av fetaosten og strø bitene over røkelaksen. 
Visp eggene sammen med en gaffel og ha i litt salt og pepper. Visp så inn fløten veldig lett og til sist osten. Siden jeg bruker frossen spinat har jeg bare noen biter rundt omkring i formen. Hell eggeblandingen over fisken og fetaosten. Rødløken skives og strøs på toppen. Jeg fant ut i siste liten at jeg ikke hadde rødløk likevel, så det ble vanlig gul her. Rødløk gjør seg absolutt best, men i mangel av noe bedre så duger den gule også ;)


Klar for ovnen!

For en ekstra piff kan du rive litt parmesan over. Sett paien i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter eller til den er gyllen på toppen. 

Server med en enkel salat til. Grønn salat, sukkererter, agurk og et dryss med ristede pinjekjerner. Riv litt parmesan over, sprinkle litt kremet balsamico på toppen og server :) En vri som er utrolig saftig og god er å skjære mango i terninger og ha i salaten. Mmmmmm! 


Og presto!

Og da sier jeg, både til deg og til mamma: Bon apetit! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar