torsdag 3. oktober 2013

Verdens enkleste muffins

I dag har jeg laget muffins på gammelmetoden, med andre ord for hånd. Kun bolle og håndvisp, og det var herlig enkelt og godt å jobbe litt. Overraskende raskt gikk det også, og jeg fikk ros for at muffinsene var så luftige, og samtidig saftige. Tror jammen jeg skal fortsette med dette, det var lenge siden sist, og en veldig positiv opplevelse. Lite oppvask ble det og ;)

Enklere blir det ikke! Pynt etter ønske - eller la være. 
De smaker kjempegodt som de er.

Oppskriften er såre enkel, og det er rom for å tilsette stort sett alt du vil av smaker. Siden det er høst følte jeg for litt fylde og varme i muffinsene mine, og hadde i 2 ts kanel og 2 ss rømme. Det var kjempegodt! Men her kan man som sagt variere i det uendelige alt ettersom smak og humør.

Grunnoppskriften er som følger og gir ca 12-14 muffins:
100 g smør, romtemperert
2 dl sukker
2 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vanilje (-sukker/ -essens eller -pulver)
1,5 dl melk

Smør og sukker vispes sammen. Tilsett eggene ett og ett og visp inn mellom hver gang. Bland det tørre sammen og sikt i blandingen. Ha i melken til slutt og visp inn.

 
 Dette gir armmuskler!

Voila!


Ha i muffinsformer og stek på 175 grader i ca 15 min. De trenger ikke bli brune på toppen, men kjenn at det har blitt en fast skorpe.

Veldig gode på smak, og saftige! Gode med pynt, men spis de gjerne som de er.

Jeg har som sagt tilsatt kanel og rømme i dag, og det gjorde muffinsene ekstra saftige og gode, med en god smak av høst :) Ekstra godt med frisk kremostglasur og en epleskive til pynt! Jeg var tom for kremost, så det ble ingen glasur på mine i dag. Likevel falt de i smak hos kaffegjestene, og det er koselig!
Jeg byttet også ut 1,5 dl av sukkeret med palmesukker, bjørkesøt og stevia. Dvs at mine inneholdt bare 0,5 dl sukker, og det er jeg fornøyd med! Søte og gode ble de likevel :)

Vil du ha sjokolademuffins kan du vispe inn kakaopulver, eller hakket sjokolade for sjokoladebiter. Prøv revet appelsinskall i (husk å bruke økologiske appelsiner til dette), eller eplebiter. Det er virkelig bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke i muffins.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar