torsdag 31. oktober 2013

Sjokoladeblokker med gojibær og nøttecrisp

Dette var en sann nytelse. 

Etter å ha bestilt julegave til min kjære søster fra Økosjokolade (ja jeg er tidlig ute i år) ble jeg inspirert selv, og har nå igjen begynt så smått med eksperimentering for å finne min ultimate sjokoladeoppskrift. Og jeg er veldig fornøyd så langt! Basisoppskriften er veldig enkel; 2 deler kakao til 1 del kakaosmør smeltes i vannbad. Tilsett søtning og smak etter ønske, hell i form og sett i kjøleskap. 

Alle ingredienser fås i Økosjokolade sin nettbutikk, og de er rene, rå og selvsagt økologiske. Med andre ord, du får sjokolade som kan spises med verdens beste samvittighet, både overfor vekta og milijøet! Vinn-vinn situasjon etter min mening :) 

I dag har jeg prøvd rismelkpulver og lucumapulver for første gang, og det ga en veldig god rundhet i smaken og en mildere sjokolade. For det skal ikke fornektes, kakaosmaken er sterk, og den er bitter. Du kan selvsagt tilsette melk eller fløte, men jeg vil anbefale å bruke det i pulverform dersom du får tak i det. Da risikerer du ikke at konsistensen på sjokoladen blir for tynn og at den får problemer med å stivne. Hvis du bestemmer deg for å ha i noe flytende så husk å tilsette det før kakaoen er smeltet, hvis ikke vil det skille seg og gi en kornete blanding. Ikke godt. Jeg brukte rismelkpulver for å få sjokoladen lysere og mildere.

Jeg ville ha litt mildere kakaosmak i dag, og brukte litt andre forhold mellom kakao og kakaosmør. Personlig syntes jeg det ble bedre, for smaken ble mildere og ikke så mørk. 

Her er det jeg brukte, det fylte en konfektform:
70 g kakaomasse
50 g kakaosmør
25 g rismelkpulver (eller ca 5 ts)
25 g kokosblomstmelis (eller ca 5 ts)
5g sukrin (eller ca 1 ts)
5 dr stevia
5 g lucumapulver (eller ca 1 ts)
30 g hakket nøtteblanding med  litt strøkavring
20 g gojibær
1/4 ts vanilijepulver 

Mye forskjellig søtning, som dere ser, men det blir absolutt best smak når man blander flere søtningsmidler. Økosjokolade er veldig glad i å bruke sukrin i sine oppskrifter, men jeg må i så fall blande med stevia for å få en smak jeg liker. Så mye går på personlige meninger og hva man selv liker. Kokosblomstmelis gir en litt mørkere søt, karamellaktig smak, og gjør seg veldig godt i sjokolade. Det samme gjør vanlje. Mitt råd: smak, smak, smak underveis. Og smak deg fram til du er fornøyd. For det er da det blir aller best!

Begynn med å smelte kakaomasse og kakaosmør i vannbad. Kakaoen har et lavt smeltepunkt, ca 32 grader, og vil smelte fort. Pass på at det ikke blir for varmt (helst ikke over 40 grader), da vil mange av næringsstoffene bli ødelagt.

Mmmmm, ser det ikke godt ut allerede? Smaken, derimot, er nok så bitter...


Sett bollen med den smeltede kakaoen på et håndkle og ha i søtning og melkepulver en etter en. Rør inn mellom hver tilsetning. Smak gjerne til så du får den smaken du ønsker. Tilsett så nøtteblanding og bær til slutt. 
Jeg brukte resten av nøtteblandingen jeg hadde til en kake for en liten stund siden. Det var ristede mandler, valnøtter og hasselnøtter, grovhakket i kvern og blandet med et par spiseskjeer strøkavring. Så min sjokolade inneholder faktisk litt brød og bitelitt sukker pga det. Men det ga en kjempegod crisp i sjokoladen, og ga meg en veldig god idé til å videreutvikle crisp til en annen oppskrift :) 

Når alt er blandet kan du ha det i former. I dag lagde jeg blokker og brukte en firkantet isbitform fra Ikea. Men du kan også helle blandingen i bunnen av en plastboks, f.eks, for å lage en plate. Det er ikke et must å kjøpe dyre sjokoladeformer for å kunne lage sjokolade - bruk det du har i skuffer og skap :) Skulle du ha problemer med å få sjokoladen ut av formen så senk bunnen av den raskt i varmt vann så det ytterste laget med sjokoladet smelter litt. Da slipper den formen og kommer pent og pyntelig ut. 

Isbitform gir fine munnfuller :)


Sett kaldt til det stivner (kjøleskap, eller fryser dersom du er utålmodig). Oppbevar i en tett boks i kjøleskapet, ettersom sjokoladen har så lavt smeltepunkt. Spis med verdens beste samvittighet :) 

Nam nam!


Bildet yter virkelig ikke sjokoladen rettferdighet. Utseendet ble her heller labert, men sjokoladen er for lengst spist opp av undertegnede så jeg får ikke tatt flere akkurat nå. Jeg kan bare si at det ble fantastisk godt, herlig sjokoladesmak, med litt crisp i, og søte gojibær. Som nevnt en sann nytelse, og virkelig noe jeg anbefaler å prøve. 

Og i dag kom det ny pakke fra Økosjokolade i posten med spennende ingredienser. Lykke! :D 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar