onsdag 23. oktober 2013

Sunn marsipan-eksperiment :)

Nå er jeg i en god flyt for å lage sunn snacks, og i tillegg føler jeg motvillig julestemningen kommer snikende, trass i at vi såvidt nærmer oss november.

Men, på den annen side, da vil det si at jeg har god tid til å eksperimentere meg fram til den perfekte marsipanen :) Likevel tror jeg faktisk at jeg har truffet godt på første forsøk. Serverte resultatet til svigers uten å si hva det var, og svigermor ble veldig overrasket over å høre at det hun akkurat hadde smakt på var så godt som sukkerfritt.


Jeg sier så godt som, for det er faktisk en liten bit sukker i. Jeg har brukt vaniljesukker, jeg som egentlig er imot dette. Men det passer faktisk veldig bra i marsipanen, og gir en liten ekstra godsmak. Likevel, jeg skal prøve med skikkelig vanilje neste gang.

Når det kommer til mandlene er det helt opp til hver enkelt hvorvidt man ønsker å skålde eller ikke. Jeg valgte å skålde mandlene denne gangen. Det viktige da er å la mandlene ligge lenge nok til at de tørker helt etter at skallet er fjernet. Gjør gjerne dette et par dager før du skal lage marsipanen, så er du sikker på at de er helt tørre.
Mal de så på en mandelkvern. Foodprocessor vil ikke hakke de smått nok, så her går det kun for håndmakt i mandelkvernen. Det har blitt en del av kosen med å lage marsipan :)



Mye av søtningene mine har jeg kun i kornet form, og for at det ikke skulle bli knasende biter i marsipanen knuste jeg det med baksiden av en skje til fint pulver. Det går veldig fort.



Nå har jeg bare laget en liten porsjon i dag, den ble på størrelse med en liten tennisball.

Til dette brukte jeg:
ca 2 dl malte mandler
1/4 ts steviapulver
1 god ts bjørkesøt
1 god ts sukrinmelis
3 ts palmesukker
1 liten ts vaniljesukker
4-5 ts eggehvite - begynn heller med for lite eggehvite enn for mye

Bland det tørre, og tilsett eggehvite. Kna sammen til en deig. Den skal ikke være klissete, men heller ikke smuldre, og den skal være enkel å rulle sammen til en kule.


Da er det bare å prøve en liten bit, og håpe at den faller i smak. Fargen blir litt mørk, pga palmesukkeret. Dette blir ikke like søtt som vanlig marsipan, men det synes jeg bare er en fordel. Marsipanen har en veldig god smak av mandel, og en god søtsmak. Det ble godkjent som hjemmelaget marsipan av hele testpanelet, hvorav en er en søtmoms, før jeg deklamerte at det var nesten helt sukkerfritt. Og det tar jeg som greit skussmål og som en god erfaring videre på veien mot den perfekte sunne julemarsipanen :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar